STING Capital investerar 2 miljoner i Vocab AB som effektiviserar inlärning via webb och mobil

Med Vocabs intelligenta verktyg kan individer och organisationer på ett inspirerande sätt lära sig dubbelt så snabbt och dessutom behålla kunskapen. Affärs- och leveransmodell är prenumerationsmjukvara via fast och mobilt internet. Riskkapitalfonden STING Capital har nu valt att investera 2 miljoner i företaget.

- Bolaget har nu  påbörjat en internationell lansering av sin teknik, där vi ser en mycket stor global marknadspotential. I Norden är vi inte lika vana att betala för utbildning som i andra länder, där man villigt investerar i lärande. Vocabs plattform möjliggör en extremt snabb och kvalitativ inlärning och är dessutom tekniskt skalbar. Därför är jag övertygad att Vocab går en ljus framtid till mötes, säger Martin Gemvik, Investment Manager för STING Capital.

- Finansieringen från STING Capital ger oss möjlighet att förstärka internationaliseringsarbetet och snabba på tillväxten. För första gången finns nu även resurser att satsa på marknadsföring, säger Vocabs VD Niss Jonas Carlsson.

Merparten av Vocabs produktutvecklingsarbete är nu avklarat och företagets fokus ligger på förbättrad användarvänlighet och breddningen av utbildningsinnehållet. Utanför Sverige har bolaget hittills signat ett kontrakt i Ryssland:

- Världens största utbildningsförlagsaktör på en av de största marknaderna, ryska Drofa, har valt Vocab för att lansera mobil intensivträning inför de ryska statsexamina som två miljoner ryska ungdomar tar varje år, säger Niss Jonas.

Vocab har tidigare funnits i STINGs inkubator, men även använt sig utav STING övriga stödprogram; entreprenörs- och verifieringsprogrammet Startup och internationaliseringsprogrammet Go Global.

- Det största värdet som STING har bidragit med är att ge konkreta möjligheter att massera företagets affär med erfarna entreprenörer. STINGs olika program och coacher har hjälpt oss  att strukturera, prioritera och fokusera  säger Niss Jonas

Bakgrund
Företaget grundades 2002 ur en passion för lärande. Företagets VD och grundare Niss Jonas ställde sig frågan: "Hur kan man lära sig olika saker fortare, bättre och roligare? Resultatet blev ett smart verktyg för lärande via webb och mobiltelefon. Med hjälp av artificiell intelligens har Vocab skapat ett system som kan tolka hur en användare lär sig och dynamiskt anpassa lärande och repetition för optimal inlärning och befästande av kunskap. Idag arbetar sex personer i bolaget, varav två personer finns på leverenscenter i Ryssland. Läs mer om Vocab på www.vocab.se. Gratis engångstest finns tillgängligt via www.myvocab.com

Riskkapitalfonden STING Capital har bildats av Stockholm Innovation & Growth (STING) och Innovationsbron Stockholm. Övriga investerare är affärsänglar från nätverket STING Business Angels, Pod Venture Partner, Folksam, Östersjöstiftelsen, ALMI Stockholm, Länsförsäkringar Stockholm, Peder Sager Wallenbergs Stiftelse, Allba Invest, TageHus Förvaltning och KTH Holding. STING Capital investerar i innovativa teknikbolag i tidiga skeden och med stor internationell potential. STING Capital investerar normalt 1- 4 Mkr per bolag och är oftast första externa investeraren i bolaget. www.stingcapital.com

Niss Jonas Carlsson, VD på Vocab AB, 0707-48 56 93, nissjonas@vocab.se
Martin Gemvik, Investment Manager på STING Capital, martin.gemvik@stockholminnovation.com, 0705-78 95 62

Fakta om STING - Ett supportsystem i världsklass för nystartade teknikföretag
STING (Stockholm Innovation & Growth)  är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum - en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag med global potential. STINGs unika supportsystem består av fyra stödprogram, där erfarna affärscoacher, entreprenörer och andra näringslivsexperter hjälper till med allt ifrån utveckling av företagsidé till global internationalisering.

Inom STING finns även affärsängelnätverket STING Business Angels och riskkapitalfonden Sting Capital. STING startade sin verksamhet 2002 och utvärderar varje år cirka 150 projekt, där cirka 10 procent antas. Några exempel på framgångsrika bolag som utvecklats inom STING är Replisaurus, Scirocco, InView, Mobile Sorcery och Midsummer. STINGs huvudsamarbetspartners är Innovationsbron, KTH och Karolinska Institutet. För mer information: www.stockholminnovation.com