STING-bolaget OculusAI korades till segrare i Venture Cup Öst

STING-bolaget OculusAI korades igår till vinnare i affärsplanetävlingen Venture Cup Östs stora regionfinal och belönades med 200 000 kronor. ”För en mycket starkt kommunicerad och intressant affärsplan baserad på avancerad forskning och en riktigt spännande idé med stor kundnytta och marknadspotential”, löd juryns motivering, som har bestått av cirka 50 affärsutvecklare och investerare. - Vilken en enormt skön känska! , jublar Omid Ashrafi, VD på OculusAI. Vi har verkligen slitit hårt med vår affärsplan och gått in för tävlingen till hundra procent. Så det är en oerhörd kick och bekräftelse att stå här som vinnare ikväll. Nu är det fortsatt full fart framåt och prispengarna kommer vi använda till att snabba upp den tekniska utvecklingen av vår produkt. Med hjälp av en unik, forskningsbaserad teknologi kan OculusAI erbjuda automatisk granskning av bild- och filmmaterial på nätet. Genom teknologin kan webbsajter snabbt och med hög precision hantera den enorma och snabbt växande mängd användargenererade bilder som varje dag laddas upp på Internet. - Antalet användargenererade bilder och videoklipp på nätet ökar lavinartat. Exempelvis laddas det på Facebook upp 14 miljoner bilder dagligen, samtidigt som det på Youtube laddas upp mer än 150 000 videoklipp per dag. Vår teknologi ökar seriösa sajters kvalitet och tar bort en av de största flaskhalsarna för lönsam tillväxt. Baserat på den dialog vi har haft med potentiella kunder uppskattar vi kunna öka deras intäkter med 5-10% per år. Det här är oerhört värdefullt på en snabbt växande marknad, säger Omid Ashrafi. Sedan drygt tre månader tillbaka finns bolaget i STINGs (Stockholm Innovation & Growth) förinkubator Business Lab. Bolaget har, liksom övriga av STINGs inkubatorbolag, tilldelats en egen erfaren affärscoach som inom en rad områden påskyndar och kvalitetssäkrar kommersialiseringsprocessen. - Det är mycket sällsynt att ett startup består av ett team som är så starkt både tekniskt och affärsmässigt, säger Ulf Brandels, affärscoach på STING. Marknadspotentialen är gigantisk och tajmingen för denna produkt ligger helt rätt i tiden. Det är mycket stimulerande att få förmånen att coacha så duktiga och ambitiösa personer. Här finns en härlig vinnarinstinkt! Oculusai AB grundades vintern 2007 av sex nära vänner och tidigare studiekamrater från KTH och teknologin baseras på två av grundarnas forskning. Just nu finns ytterligare sex personer knutna till bolaget som stärker upp på tekniksidan. - Sedan vi antogs till STINGs förinkubator känns det som vi har accelererat ordentligt! Vi talar nu med många potentiella kunder och responsen är mycket positiv. Kunderna är tidigt engagerade i utvecklingen. Till exempel hjälper Norden VDn hos en av våra potentiella kunder oss att utveckla ett case för att presentera på global nivå, säger Omid. Någon som mycket tidigt fick upp ögonen för OculusAI är Gustav Notander, Technology Transfer Manager på KTH Innovation: - Det är otroligt inspirerande att följa OculusAIs kommersialiseringsprocess, som är sprunget ut KTH:s forskning. Vi hjälpte till med rådgivning i första steget innan STING tog över. Det här teamet har från första början haft ett enormt driv! Tillsammans med andra- och tredjepristagaren kommer nu OculusAI att få representera Venture Cup Öst i Sverigefinalen den 10 juni där, den 700 000 kronor står på spel. Men dessförinnan ska bolaget redan nästa vecka, torsdagen den 8 maj, ställa ut på entreprenörseventet Innovation & Technology i Kista Science City. Bolaget har här valts ut som ett av Sveriges 30 mest lovande nystartade teknikbolag med möjlighet att kamma hem ännu ett prestigefyllt pris - Innovation & Technology Award och 150 000 kronor i prispengar På andra plats i Venture Cups Östa regionsfinal kom företaget Brighter, som har utvecklat ett nyskapande insulinverktyg som kan bidra till att världens ca 200 miljoner diabetiker får ett längre och friskare liv. Bolaget har nyligen genomgått STINGs stödprogram Startup – ett praktiskt träningsprogram på kvällstid består av cirka tio workshops inom affärskritiska områden För mer information Omid Ashrafi, VD på OculusAI, 08-454 40 62, omid@oculusai.com Ulf Brandels, affärscoach inom informations- och kommunikationsteknik på STING: 070-656 19 87, ulf.brandels@stockholminnovation.com Pressbild finns nedan (ange fotograf Rickard Larsson) Om Venture Cup Venture Cup genomför varje år en rikstäckande affärsplanstävling som med tiden har vuxit till världens största i sitt slag. Via en genomtänkt process inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens tillväxtföretag. Hittills har över 8 600 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har 32 procent utvecklats till bärkraftiga företag. Under tävlingsåret 2007/2008 deltar drygt 1000 affärsidéer. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och univer¬sitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. www.venturecup.se/ost Fakta om STING – Sveriges största supportorganisation för nya teknikföretag STING (Stockholm Innovation & Growth) är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. STINGs unika supportsystem består av fyra stödprogram, där erfarna affärscoacher, entreprenörer och andra näringslivsexperter hjälper till med allt ifrån utveckling av företagsidé till global internationalisering. Inom STING finns även affärsängelnätverket STING Business Angels och riskkapitalfonden Sting Capital. STING startade sin verksamhet 2002 och har sedan starten utvärderat över 550 projekt, där cirka 10 procent antas. STINGs huvudsamarbetspartners är Innovationsbron, KTH och Karolinska Institutet. För mer information: www.stockholminnovation.com