Solcellsföretaget Midsummer korades till årets svenska ”Cleantech Rookie” under Kista Cleantech Venture Day

Midsummer tilldelades ”Rookie of the Year Award” som det svenska cleantech-företag med störst internationell potential. Kista Cleantech Venture Day gick av stapeln under tisdagen och här möttes 20 nystartade svenska cleantech-företag 46 svenska och amerikanska investerare. Eventet är en vidareutveckling av den 30-lista på högintressanta svenska cleantech-företag som den amerikanska ambassadören Michael Wood upprättade för amerikanska riskkapitalbolag i våras. ”Rookie of the Year Award” delades ut av Peter Strömbäck, VD och koncernchef för Innovationsbron AB, Magnus Rehn, affärscoach på STING samt den amerikanska ambassadören Michael Wood. Priset på 50 000 kronor tilldelades Midsummer under en ceremoni i Gyllene Salen, Stockholms Stadshus, under tisdagskvällen. Midsummer deltog som ett av de tjugo utställande företagen under Kista Cleantech Venture Day. Ett heldagsevent som arrangerades av STING (Stockholm Innovation & Growth) i samarbete med Amerikanska ambassaden, Stockholms stad, Invest in Sweden Agency samt Svenska Riskkapitalföreningen. – Totalt oväntat och samtidigt fantastiskt roligt! Kista Cleantech Venture Day har varit ett utmärkt tillfälle att knyta kontakter, både med amerikanska och svenska investerare. USA kommer att bli en av de största marknaderna i världen för solceller. Att då utses till det främsta företaget bland alla dessa andra betyder mycket, säger Sven Lindström, VD Midsummer. Midsummer använder sig av en patenterad metod för att tillverka tunnfilmssolceller och bygger idén på kunskap och erfarenhet från tillverkning av CD, DVD-skivor samt LCD-displayer. – Vi söker ingen omedelbar finansiering just nu men det är viktigt att arbeta på lång sikt. Vi är därför nöjda att vi lyckades knyta många lovande kontakter under Kista Cleantech Venture Day. Nästa steg för oss är att starta vår produktion under det kommande året, säger Sven Nilsson, VD Midsummer. Juryns motivering till priset löd: "Utilizing Swedish world class technology they have found a way to produce thin film solar cells at uniquely low production cost, offering a low cost per watt energy to the end customer." Pressbilder på vinnare: http://www.stockholminnovation.com/article/kista_cleantech_venture_day Under Kista Cleantech Venture Day mötte 20 nystartade svenska cleantech-företag 46 svenska och amerikanska investerare. Talare under Kista Cleantech Venture Day var bland andra USA:s ambassadör Michael Wood, Ulla Hamilton, miljöborgarråd Stockholms stad, Tom Berggren, VD Svenska Riskkapitalföreningen och Bernie Bulkin, Vantage Point US. BILD PÅ MAGNUS REHN, AFFÄRSCOACH STING ”Att se hur intresserade och engagerade alla människor har varit under dagen har varit över förväntan. Det visar att vi tar denna fråga på allvar för att tillsammans ta fram nya tekniska lösningar som gör det möjligt att kombinera en hållbar utveckling med ekonomisk tillväxt.” Magnus Rehn, affärscoach STING. BILD PÅ MICHAEL WOOD, USA:S AMBASSADÖR "Inget annat land i världen har lyckats kombinera en växande ekonomi med en så stark satsning på minskad klimatpåverkan som Sverige. Mitt uppdrag är därför att lära av er och i USA pågår nu ett arbete som kommer att skapa en enorm marknad för den teknik som vi kan möta under Kista Cleantech Venture Day." USA:s ambassadör Michael Wood BILD PÅ ULLA HAMILTON, MILJÖBORGARRÅD STOCKHOLMS STAD "Idag lockar Stockholm besökare från hela världen som vill se hur vi lyckats bygga nya bostadsområden som Hammarby sjöstad i linje med vår inriktning på hållbar utveckling och stark tillväxt." Ulla Hamilton, miljöborgarråd Stockholms stad ”Under de kommande fyra åren kommer Stockholms stad att investera minst 1,5 miljarder i koldioxidfri energiproduktion, energibesparande åtgärder och alternativa bränslen.” Ulla Hamilton, miljöborgarråd Stockholms stad BILD PÅ BERNIE BULKIN, VANTAGE POINT US "Sverige är ett fantastiskt land för att bygga upp företag. Här finns inte bara innovativa idéer men framförallt kunniga ingenjörer med marknadsinriktning som kan utveckla dem till globala företag." Bernie Bulkin, Vantage Point US BILD PÅ TOM BERGGREN, VD SVENSKA RISKKAPITALFÖRENINGEN "Vi välkomnar våra amerikanska kollegor, som genom syndikeringar med svenska investerare, kan utveckla våra svenska företag internationellt. De bidrar med att öppna en världsmarknad för våra svenska innovationer som kan växa till starka internationella företag på kortare tid." Tom Berggren, VD Svenska Riskkapitalföreningen Pressbilder på talare: http://www.stockholminnovation.com/article/kista_cleantech_venture_day Kontaktpersoner: Magnus Rehn, Affärscoach på STING (Stockholm Innovation & Growth), 070-512 05 48, magnus.rehn@stockholminnovation.com Sven Lindström, VD Midsummer, 08-525 09 610, sven.lindstrom@midsummer.se Jessica Stark, kommunikationsansvarig på STING (Stockholm Innovation & Growth), 070-333 32 43, jessica.stark@stockholminnovation.com Midsummer AB Midsummer använder sig av en patenterad metod för att tillverka tunnfilmsssolceller. Solcellerna består av koppar, indium, gallium och selen (CIGS). Grundarna av Midsummer har lång erfarenhet av industriell massproduktion av bland annat optisk lagringsmedia och LCD-displayer. Sedan 2005 är Midsummer koordinator för EU-projektet HIGHSPEEDCIGS vars syfte är att sänka tillverkningskostnaden för CIGS-solceller. Midsummer har idag 10 anställda med erfarenheter av tunnfilm samt forskning om CIGS-solceller. Midsummer planerar att starta produktion av CIGS-solceller under 2008. STING – Sveriges största supportorganisation för nya teknikföretag Stockholm Innovation & Growth, STING, är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. STINGs unika supportsystem består av fyra stödprogram, där erfarna affärscoacher, entreprenörer och andra näringslivsexperter hjälper till med allt ifrån utveckling av företagsidé till global internationalisering. Inom STING finns även affärsängelnätverket STING Business Angels och riskkapitalfonden Sting Capital. STING startade sin verksamhet 2002 och har sedan starten utvärderat över 520 projekt, där cirka 10 procent antas. STINGs huvudsamarbetspartners är Innovationsbron, KTH och Karolinska Institutet. För mer information: www.stockholminnovation.com Kista Venture Cleantech Venture Day Kista Venture Cleantech Venture Day arrangerades 19-20 november 2007 av STING (Stockholm Innovation & Growth) i samarbete med Amerikanska ambassaden, Stockholms Stad, Invest in Sweden Agency samt Svenska Riskkapitalföreningen. Sponsorer är Vinnova, Innovationsbron Stockholm och Energimyndigheten. Eventet är en vidareutveckling av den 30-lista på högintressanta svenska cleantech-företag som USA-ambassadören Michael Wood upprättade för amerikanska riskkapitalbolag i våras. Läs mer på www.stockholminnovation.com Med vänliga hälsningar Jessica Stark, Marketing and Communications Manager Stockholm Innovation & Growth AB Mobile:+46 (0)70 333 32 43 Mail: jessica.stark@stockholminnovation.com Webb: www.stockholminnovation.com P.O. Box Electrum 209, SE-164 40 Kista, Sweden