SCIROCCO AB, FÖRSTA STING-BOLAGET SOM BÖRSNOTERAS

Med en helt ny identifieringsteknik utmanar Scirocco AB (publ) den snabbväxande RFID-marknaden. Sciroccos innovation baseras på infrarött ljus i stället för radiovågor och ger unika fördelar inom främst fabriksautomation och transportlogistik. Scirocco har sedan 2003 utvecklats inom ramen för Stockholm & Innovations & Growth´s supportsystem för nya innovativa teknikföretag. Bolaget genomför nu en emission inför notering på Aktietorget i december 2006. Första bolaget från Stockholm Innovation & Growth, STING till börsen Scirocco har utvecklats inom STINGs support system sedan 2003. Bolaget har dessutom fått sin första mycket viktiga finansiering genom STINGs affärsängelnätverk, Kista Investment Network. - Det är oerhört roligt att ett av våra bolag på 3 år har gått ifrån start till en notering, säger Pär Hedberg VD för STING. Staffan Sjögren och teamet bakom Scirocco är ett mycket exempel på den typ av entreprenörer Sverige behöver för att få fram nya teknikbaserade tillväxtföretag, fortsätter Pär Hedberg. Den nya tekniken Scirocco´s produkt består av mycket kompakta läsare och s.k. ID-brickor som drivs av infraröda lysdioder i läsaren på upp till två meters håll. En extremt liten och lätt handhållen läsare kompletterar den stationära och passar i en så kallad PDA – en liten handdator. Systemet har en väl definierad kommunikationszon och är okänsligt för omgivande metaller, regn och väta, liksom för radiostörningar. Det stör inte andra system och begränsas inte av lokala frekvensbestämmelser. Den internationella patenterbarhetsbedömningen har varit positiv och produkten är patentsökt i världens viktigaste industriländer. Identifiera med infrarött ljus i stället för med radiovågor Sciroccos infraröda teknik ger en säker och snabb identifiering av olika tillverkningsobjekt så som; rullvagnar, containers och fordon så att kunderna får bättre kontroll över sina materialflöden. Investeringen räknas hem snabbt tack vare att ett betydande kapital kan frigöras ur processerna. Investeringskostnaden är upp till 50 % lägre jämfört med motsvarande RFID, och installationen är enklare. Volvo Car Corporation har varit med i specifikationsarbetet från början, börsnoterade Höganäs B använder Sciroccos produkter för sin automatiska metallpulvertillverkning och systemet har även beställts och levererats för effektivare transportlogistik med lastbilar. Internationell expansion Pengarna från nyemissionen skall användas för att öka på bolagets sälj- och marknadsföringsaktiviteter. Över tjugo återförsäljare inom RFID i Europa, Amerika och Asien har hittills kontrakterats, och med ökade resurser kan detta antal snabbt utökas. Parallellt med säljaktiviteterna ger resurserna även förutsättningar för professionell hantering av kundprojekten. Noteringen är också viktig för att öka trovärdigheten mot stora slutkunder utomlands när de upphandlar identifieringssystem till sina processer. Leveranskapaciteten är god och testanläggningar utomlands, bl.a. hos biltillverkare i Asien, har visat att systemet håller vad det lovar. Börsnoteringen Bolaget genomför nu en emission inför notering på Aktietorget i december 2006. Antalet nyemitterade aktier blir max 5 000 000 st, teckningskursen är 3 kr och teckningstiden är 16 oktober – 10 november. Prospektet har godkänts och registrerats av FI den 10 oktober 2006. Samtliga ägare, däribland Carl Rosvall och Rolf Skoglund, har förbundit sig att teckna. Det totala beloppet från ägarkretsen uppgår till omkring en miljon kronor. För ytterligare information: Staffan Sjögren, VD Scirocco: 08-560 40590 Pär Hedberg, VD STING: 0708 550318 STING – en supportorganisation för nya innovativa teknikföretag Stockholm Innovation & Growth, STING, är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling, samt säkerställa Kista Science Citys position som dynamisk mötesplats för entreprenörer och innovation. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. Med fem olika stödprogram hjälper man teknikbolagen med allt ifrån företagsidé till global internationalisering. Varje program leds av entreprenörer och experter från näringslivet. STING startade sin verksamhet 2002 och har fram till idag bidragit till ett 30-tal svenska teknikföretags framgångar. Inom STING finns även affärsängelnätverket Kista Investment Network och riskkapitalbolaget Sting Capital. STING har utvärderat över 400 projekt och antagit 32. För mer information: www.stockholminnovation.com Vänliga hälsningar Pär Hedberg Stockholm Innovation & Growth AB Phone: +46 (0) 8 5000 50 90 Mobile:+46 (0) 708 55 03 18. Mail: par.hedberg@stockholminnovation.com Webb: www.stockholminnovation.com S T I N G - s u p p o r t f o r t e c h s t a r t u p s