Säkrare cancerdiagnostik belönades med 50 000 kronor i finalen av STINGs Startupprogram

Bäst i klassen efter STINGs entrenörsprogram Startup är en metod för säkrare och effektivare cancerdiagnostik. Grundarna till företaget Liquid Biopsy belönades med 50 000 kronor i det praktiska träningprogrammet Startup som arrangeras av STING tillsammans med KTH Innovation, samt Innovationsbron.

Bakom Liquid Biopsy finns en medicinteknisk innovation som kan ge både snabbare och säkrare cancerdiagnostik. Innovationen belönades med 50 000 kronor i årets upplaga av STING Startup.
Christer Ericsson, forskare vid Karolinska Institutet och en av grundarna till Liquid Biopsy, blev glatt överraskad av priset:

– Det är mycket uppmuntrande och ett verkligt erkännande av vår idé. Priset fungerar som en kraftig knuff framåt på vår resa mot framgång. Det var en briljant idé att söka Startup, inte bara med tanke på priset, men träningsprogrammet har helt förändrat sättet vi ser på vår innovation, säger Christer Ericsson, grundare av Liquid Biopsy.

Det vinnande teamet består, utöver Christer Ericsson, av Juan Castro och Lars Wännmar.

Innovationen beskrivs som "en tvättmaskin för cellprover" och kan innebära betydligt snabbare behandling av cancerpatienter. Metodens automatiserade provrening kan leda till en säkrare och mer effektiv cancerdiagnostik.

– Årets deltagare hade en väldigt hög lägsta-nivå. Vinnarna hade en särskilt tydlig idé med en kraftig potential hos en väl identifierad kundgrupp. Dessutom använder de sin innovation i ett mycket behjärtansfullt syfte, säger Raoul Stubbe, programledare för Startup och affärscoach för STING.

Juryns motivering lyder:  "Med en mycket stor potential och en tydlig kundnytta i flera led, och en idé som kan minska det mänskliga lidande som drabbar urskillningslöst bland rika som fattiga."

Startup är ett praktiskt träningsprogram för den som har en idé till ett potentiellt exportföretag. Här får deltagarna en utmärkt grund inför en eventuell företagsstart.  Programmet består av cirka tio workshops inom affärskritiska områden. Teori varvas med praktik och erfarna entreprenörer och experter inspirerar och hjälper deltagarna framåt. Mellan träffarna ges uppgifter och viss individuell coachning.
STING Startup arrangeras av STING, KTH Innovation i samarbete med Innovationsbron.

Kontaktuppgifter:
Christer Ericsson, en av de tre grundarna av Liquid Biopsy
E-post: christer.ericsson55@bredband.net

Raoul Stubbe, affärscoach inom ICT och programledare för Startup
E-post: raoul.stubbe@stockholminnovation.com

Om STING

STING (Stockholm Innovation & Growth AB) är ett helägt dotterbolag till stiftelsen Electrum - en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har visionen att vara en affärsinkubator i världsklass; det självklara förstahandsvalet för entreprenörer som vill bygga framtidens teknikbaserade exportföretag. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag inom ICT, Internet/media, Medtech och Cleantech.

För mer information: www.stockholminnovation.com