Pressinbjudan till Innovation & Technology den 6 maj 2009 kl. 08.00-21.00

Kista blir mötesplats för dagens och morgondagens teknikentreprenörer

Innovation & Technology äger rum på Kistamässan den 6 maj. Här möts ca 350 personer från nyetablerade teknikentreprenörer, investerare, affärsänglar och personer som har planer på att starta teknikbolag. 26 unga lovande teknikföretag ställer ut och presenterar sina affärsidéer. Under eventet genomförs också workshops, där erfarna entreprenörer som lyckats bygga internationella teknikföretag delar med sig av sina erfarenheter. Årets huvudtalare är Daniel Ek, en av grundarna till musiktjänsten Spotify.

Innovation & Technology är en gemensam satsning av Stockholm Innovation & Growth (STING) och Kungliga Tekniska högskolan Huvudpartners är Innovationsbron och Stockholms Business Region och samarbetspartner är Vinnova. Ny Teknik är mediapartner.

Med Innovation & Technology vill arrangörerna inspirera till ett ökat intresse för innovativt teknikföretagande och skapa en givande och inspirerande mötesplats för entreprenörer i nystartade teknikföretag, framtidens teknikentreprenörer och investerare. För att inspirera och ge ny kunskap medverkar både svenska och internationellt framgångsrika entreprenörer.

Under dagen utses årets vinnare av Innovation & Technology Award. Priset är 150000 kronor. De kriterier som urvalsgruppen har utgått från i sin urvalsprocess är:

1) Höginnovativt teknikbolag (bolaget utvecklar egna produkter baserade på en teknisk innovation)
2) Ej äldre än fyra år och ej mer än 1 Mkr i omsättning de senaste 12 månaderna
3) Entreprenörsgrundat samt att grundaren är kvar i organisationen samt
4) Ett och samma företag kan deltaga som utställare max två gånger.

PROGRAM

08.00-19.30 | Utställning med 26 av Sveriges mest lovande nystartade teknikbolag
26 av Sveriges mest lovande nystartade teknikbolag visar upp sina produkter.

09.00-10.00 | Daniel Ek, "Spotify - en fredlig musikrevolution"
Daniel Ek är huvudtalare på Innovation & Technology 2009. Han är en av grundarna till musiktjänsten Spotify som lanserades under hösten 2008 och har idag över 1 miljon användare. Hur gick det till? Samtalet leds av Pär Jörgen Pärsson, Northzone.

10.00-12.00 |Exhibitors pitch, utställande företag presenterar sig kort på scen
Bland de utvalda bolagen som får ställa ut och "pitcha på scenen", finns spännande nya lösningar inom ICT, medtech och cleantech. Allt från mätinstrument för föroreningar och innehåll i biomaterial till programvaror för att i realtid förbättra och automatisera video från flygbaserade videospaningssystem. Det finns också lösningar för nya flirtingmetoder via mobiltelefonen, en biologiskt nedbrytbar sanitetspåse och intelligent övervakning och kontroll av fjärrvärmesystem. Hela listan på utställande bolag kan du ta del av nedan.

12.00-12.30 | Entreprenörshjältar på scen
De åtta välkända entreprenörerna som senare håller i workshops presenterar sig kort på scen.

12.30-15.00 | Lunch och mässa

15.00-18.00 | Parallella interaktiva workshops
Under eftermiddagen hålls fyra parallella workshops. De leds av åtta välkända entreprenörer som redan lyckats bygga internationella teknikföretag med sig av sina lärdomar till framtidens entreprenörer:

Internationalisera och bli framgångsrik!
Talare: Börje Ramsbro, grundare system 3R och Lars Tenerz, grundare Radi
Passion för försäljning - "money talks"
Talare: Henrik Ekelund, grundare och VD BTS och Nicholas Hassbjer, VD HMS
Finansiering- vad, varför och hur?
Talare: Per Ludvig Normark, grundare Nordnav och Christopher Ahlberg, grundare Spotfire
Från idé till utvecklingav ett framgångsrikt kommersielltföretag Talare: Eddie Wietzberg, grundare Aerocrine och Sami Niemi, grundare och CTOScalado

19.30-21.00 |Utdelning av Innovation & Technology Award, presentation av tidigare års vinnare, mat, mingel och musik av Chords
Dagen avslutas med att ett av de utställande bolagen tilldelas priset Innovation & Technology Award 2009 och 150 000 kronor i prispengar. Vem som får ta emot priset beslutas under dagen av en jury bestående av erfarna entreprenörer, riskkapitalister och affärsänglar. Prisutdelare är Peter Gudmundson, rektor KTH.

PRESSKONTAKT
Lina Kårfalk, marknadsansvarig på STING (Stockholm Innovation & Growth), lina.karfalk@stockholminnovation.com, 070-303 55 08

PRESSACKREDITERING
Webbanmälan sker via följande länk: http://www.webforum.com/form/naringslivskontakter/form.asp?sid=412979826