Movinto Fun inbjudna till Red Herring 100 Europe i Berlin.

Movinto Fun inbjudna till Red Herring 100 Europe i Berlin.

Det svenska bolaget Movinto Fun har handplockats bland Europas mest intressanta teknikstartups, att presentera sin verksamhet inför en international VC panel vid Red Herring 100 Europe i Berlin.

"Det är en unik möjlighet för oss att visa upp vårt bolag och våra produkter för Europas främsta entreprenörer, företagsledare och riskkapitalister. Det är en stor framgång att bli handplockade för detta event, och mycket spännande att vi redan nu väcker så stor uppmärksamhet utomlands" säger Jin Moen, VD och en av Movinto Funs grundare.

BodyBug® Movement CompanionTM är Movinto Funs första produkt. Det är en bärbar rörelsebaserad spelkonsolrobot, en gullig varelse som stimulerar till rörelse och vars personlighet utvecklas i takt med användandet. På det tillhörande webbcommunityt kan man själva skapa och ladda ner danser till roboten som BodyBug® sedan kan utföra.

"Vår första produkt BodyBug® Movement CompanionTM förväntas finnas på den Europeiska marknaden under 2010. Den riktar sig första hand till unga tjejer, en grupp som saknar coola produkter som passar deras livsstil", säger Marie Persson Björkman, Movinto Funs andra grundare och arbetande styrelseordförande. "Tjejer uppskattar produkter som handlar om sociala relationer och de använder produkterna för att uttrycka identitet och status.

Movinto Fun har ett stort "know-how" om hur och vad som lockar till rörelse. Bolagets patenterade tekniska plattform för rörelsebaserad interaktion utgör grunden för en rad olika produkter inom interaktiv underhållning, både fysiska produkter och programvaror. Plattformen skapar engagerade och flexibla gränssnitt mellan människor och teknik. Den bygger på innovatören Jin Moens forskning vid KTH och Interactive Institut och kombinerar danspedagogik med interaktionsdesign.

Kontaktpersoner:
Jin Moen, VD och grundare, +46-707-78 17 52, jin@movintofun.com

Marie P Björkman, arbetande styrelseordförande och grundare, +46-733 29 99 95, marie@movintofun.com

Red Herring 100 Europe
Red Herring 100 Europe arrangeras årligen av medieföretaget Red Herring och är en mötesplats för ca 300 teknikentreprenörer, affärsstrateger och finansiärer från Europa, Israel och USA. I år går Red Herring 100 Europe av stapeln 31 mars-2 april i Berlin.
www.redherring.com - www.herringevents.com/europe09/

Movinto Fun AB
Movinto Fun AB grundades av Jin Moen och Marie Persson Björkman i mars 2007. Bolaget är verksam inom branschen interaktiv underhållning och har i dag sex anställda med kompetens inom speldesign, interaktionsdesign, programmering, ekonomi och affärsutveckling.
www.movintofun.com - www.bodybug.se