Mobilteknologiföretaget Mobile Sorcery får 1,5 miljoner kronor från STING Capital för att färdigställa ett verktyg för utveckling av mobila applikationer och tjänster Mobile Sorcery har tagit fram ett verktyg, MoSync, som gör det enklare, snabbare och mer kostnadseffektivt att utveckla applikationer och tjänster för mobiltelefoner. Verktyget som idag finns i betaversion kan nu göras klart och lanseras senare i år, tack vare ett första kapitaltillskott från riskkapitalfonden STING Capital. – Denna investering gör det möjligt att gå vidare i utvecklingen av verktyget och färdigställa en produkt. Tack vare STING Capital kan vi nu arbeta vidare mot vårt mål att starta försäljningen av produkten under 2007, säger Tomas Uppgård, VD och medgrundare av Mobile Sorcery. STING Capital investerar i mycket tidiga skeden i teknikbolag, den investeringsfas som alla säger att det finns så få investerare i. Investeringarna sker främst i högteknologiska bolag med unika produkter och stor internationell tillväxtpotential. Idag finns ca 2,5 miljarder mobilanvändare världen över. Många av dessa är på väg att börja använda mobilen till olika typer tjänster. En ny nisch kring mjukvaruutveckling för mobiltelefoner växer fram som ett resultat av detta. Efterfrågan på verktyg för utveckling av sådan mjukvara är därför i stark tillväxt. – Mobile Sorcery är ett mycket spännande företag som drivs av ett kompetent team av serie-entreprenörer från IT- och mobilindustrin. Företagets produkt löser ett reellt problem inom mobilindustrin och ger företaget en tydlig internationell expansionspotential, säger Pär Hedberg, VD för STING Capital. Riskkapitalfonden STING Capital har bildats av Stockholm Innovation & Growth (STING) och Innovationsbron. Övriga investerare är affärsänglar från STINGs investerarnätverk Kista Investment Network, Pod Venture, Folksam, Östersjöstiftelsen, ALMI och KTH. STING Capital investerar i högteknologiska bolag i mycket tidiga skeden, bolag som varken har en färdig produkt eller betalande kunder. STING Capital investerar i bolag med unika produkter och stor internationell tillväxtpotential och investerar 0.5 - 1.5 Mkr per bolag. www.stingcapital.com För mer information: Pär Hedberg, VD Stockholm Innovation & Growth AB par.hedberg@stockholminnovation.com, Tel: 0708 55 03 18 Tomas Uppgård, VD Mobile Sorcery AB tomas.uppgard@mobilesorcery.com, Tel: 070-920 10 20 Fakta om STING – en supportorganisation för nya innovativa teknikföretag Stockholm Innovation & Growth, STING, är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING ger industriell affärsutvecklings hjälp till nystartade teknikföretag. Bolaget finns i Kista och på KTHs campus Valhallavägen i Stockholm. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. Med 4 olika program ger man hjälp med allt ifrån företagsidé till internationalisering. Varje program leds av entreprenörer och experter från näringslivet. STING har utvärderat över 500 projekt och hitintills antagit 37 varav ett flertal blivit framgångsrika, exempelvis Replisaurus, Scirocco, Syntune, Inview och Midsummer. För att kunna erbjuda riskvillig finansiering till de bolag som antas, har STING startat ett eget affärsängelnätverk, Kista Investment Network och riskkapitalbolaget Sting Capital. STING arbetar i partnerskap med Innovationsbron, som förutom Stiftelsen Electrum, är huvudfinansiär av verksamheten. www.stockholminnovation.com Mobile Sorcery AB, grundades 2004 och utvecklar ett verktyg för automatisk anpassning (portning) av mobila applikationer till en mängd olika mobila plattformar och telefonmodeller. Verktyget, MoSync, gör det enklare att komma igång med utveckling av applikationer och tjänster för mobiltelefoner. Stora projekt kan också genomföras till betydlig lägre kostnad och med en kortare utvecklingstid. www.mobilesorcery.com