Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam, grundare av Sellpy

Klädjätten H&M går in som majoritetsägare i Sellpy, e-handelsstartupen för second hand

Hennes & Mauritz, det multinationella klädföretaget som verkar i 62 länder med över 4500 butiker, meddelar idag att de går in som majoritetsägare Sting-alumnen i Sellpy, Sveriges största e-handel för second hand.

Sellpy grundades 2014 för att göra det enklare att sälja gamla prylar och klädesplagg. H&M har tidigare investerat i det snabbväxande second-hand e-handelsbolaget, som har gått från tre till 350 anställda på fyra år.

– Det är kul att få jobba ännu närmare H&M framöver och med deras stöd kommer vi investera i fortsatt tillväxt, fortsätta utveckla kundupplevelsen och även lansera Sellpy i Tyskland under nästa år, säger Michael Arnör, medgrundare och VD på Sellpy.

Sellpy, som var del av Sting 2015, har vunnit marknadsandelar från de klassiska köp- och säljsajterna Blocket och Tradera, och under 2018 steg Sellpys omsättning med 36 procent till 117 miljoner kronor.

– För Sellpy har Sting varit ett stort stöd och en starkt bidragande orsak till att vi kommit dit vi är idag. Under tiden i Sting Accelerate gick Sellpy från ett embryo till en fullfjädrad tjänst som var tillgänglig i hela Sverige. Att hamna i ett sammanhang tillsammans med andra duktiga entreprenörer och samtidigt få starkt stöd från våra coacher betydde väldigt mycket. Trots att vi lämnade Accelerate för mer än fyra år sedan känner vi fortfarande av det stödet än idag, säger Michael Arnör.

– Det är väldigt roligt att ha fått följa Sellpys utveckling på nära håll från första början och ha sett, inte bara hur fint bolaget har utvecklats under åren, utan även grundarnas personliga framsteg. Vi är väldigt glada och stolta över att i ett tidigt skede i någon mån fått bidra till deras fantastiska utveckling och tillväxt, säger Pär Hedberg, grundare och VD på Sting.

I och med H&Ms förvärv av Sellpy gör Propel Capital, investeringsbolaget kopplat till Sting, en exit. Sellpy är det fjärde Sting-alumnibolaget som förvärvats i år. Förra veckan blev det offentligt att spelstudion Hatrabbit har köpts upp av speljätten King, och i tidigare i år blev det känt att Blocket förvärvat Qasa och att Retriever köpt upp Relation Desk.

Michael Arnör, grundare och VD, Sellpy, 076-325 18 99, michael@sellpy.se
Pär Hedberg, grundare och VD, Sting, 070-855 03 18, par.hedberg@sting.co