Karl Bohman ny VD på Predect

Cleantechföretaget Predect AB (www.predect.se) har utsett Karl Bohman till ny VD från och med 15:e juni. Predect utvecklar ett system för realtidsbevakning av vattenkvalitet som gör att föroreningar i t.ex. dricksvatten och vatten för livsmedelsproduktion upptäcks omedelbart.

Serie-entreprenören Karl Bohman har startat och drivit flera start-ups, b.la. säkerhetsbolaget CommerceGuard AB (www.commerceguard.com) som backades upp av Provider Ventures och senare såldes till General Electric. Karl ersätter tidigare VDn Orwar Eriksson som går i pension.

-Karl tillför en stark kombination av start-up och internationell erfarenhet vilket Predect nu behöver när vi ska ut på en global marknad, säger Predects styrelseordförande Lennart Almstedt.

Lennart gick in som styrelseordförande i Predect i början av året, som ett led i förstärkningen av bolaget, i samband med att Predect hösten 2008 fick in finansiering av Sting Capital och ett flertal affärsänglar.

-Det känns oehört kul och spännade att få ta Predect in i nästa fas. Marknaden är nästan obegränsad, och Predect har potential att bli Sveriges nästa stora exportföretag, menar Karl Bohman.

Rent dricksvatten är en bristvara i stora delar av världen redan idag och i takt med att länder som Kina och Indien urbaniseras snabbt kommer behovet av att återanvända vatten att öka exponentiellt. Samtidgt innebär klimatförändringar och även hot om bioterrorism att dricksvatten i ökad utsträckning är utsatt för smittsamma parasiter och mikroorganismer.

-Med Predects unika teknik och kompetens har vi har en fantastisk möjlighet att lösa detta globala problem genom att vårt system övervakar och kontrollerar vattenkvaliteteten i realtid och larmar om eventuella avvikelser innan vattnet når slutkonsumenten, säger Karl Bohman.

På så sätt undviker man att människor insjuknar i maginfektioner. De samhällekonomiska kostnadsbesparingarna är stora, men det finns även stor nytta för vattenverken som t.ex. kan minska klordoseringen och rationalisera nuvarande processer för kvalitetskontroll. De första två systemen installerades förra veckan ute hos ett ytvattenverk i Sverige, Lilla Edet och ett system i Hammarby Sjöstadsverk . Mer information om detta följer!

För mer information om denna nyhet, vänligen kontakta:
Lennart Almstedt, styrelseordförande Predect: 0705-45 60 88
För mer information om Predect, vänligen kontakta:
Karl Bohman, VD Predect: 070-7608998, karl.bohman@predect.se

Om Predect AB:
Predect AB är ett cleantech företag som har utvecklat ett realtidssystem för övervakning av dricksvattenkvaliteten. När systemet upptäcker förändringar av vattenkvaliteten skickas ett larm iväg och samtidigt tas automatiskt ett vattenprov för analys. Händelsen dokumenteras med tid och datum för spårbarhet. Predects kunder är vattenverk, vattenreningsverk, bryggerier etc.