Algorithmica nästa exportsuccé ur Stockholm Innovations & Growths program Go Global

Nästa stora svenska exportbolag kan heta Algorithmica Research. Det menar den namnkunniga juryn som efter Stockholm Innovation & Growths program Go Global utsåg bolaget till programmets mest troliga framgångsföretag. Företaget, som belönades med Go Global Award 2006, utvecklar programvara för riskhantering och analys för större aktörer inom finanssektorn. Under onsdagen mottog riskanalysföretaget Algorithmica Research priset Go Global Award 2006 efter att ha deltagit i Stockholm Innovation & Growths (STING) program Go Global. Juryn bestod av en panel av internationella riskkapitalister från engelska Vision Capital, finska Eqvitec, engelska Amadeus Capital Partners och svensk-amerikanska Pod Holding (för fullständig motivering se nedan). – Algorithmica Research har lyckats med en stark etablering på hemmamarknaden och även funnit en ledande partner inför sin internationella expansion, säger Ulf Brandels, affärscoach på Stockholm Innovation & Growth. – Vi var redan på väg mot den europeiska marknaden innan Go Global. Men med det nätverk som programmet gett, erfarenheterna från kursledare och föreläsare, kommer vi att kunna öka takten i vår expansion. Programmet har tvingat oss att fokusera på frågor kring marknadsföring, försäljning och strategi på ett djupare sätt än tidigare, säger Niclas Holm, VD Algorithmica Research. I Stockholm Innovation & Growths program Go Global, som leds av serieentreprenören och affärsängeln Katarina Bonde, har sex högteknologiska företag tillsammans utvecklat sina exportstrategier under tio gemensamma workshops. Varje workshop leds av välkända entreprenörer som samtliga har erfarenhet av att lansera sin verksamhet på utländska marknader. Bland föreläsarna fanns bland annat Hans Otterling, grundare av Streamserve, Martin Thunman, VD Packetfront, Ulf Sundström, VD Micronic Lasersystems och Xavier Aubry, VD Appear Networks. – Go Global utgör ett viktigt stöd för bolag som är i rätt läge för internationell expansion. Det faktum att den kunskap som förmedlas är erfarenhetsbaserad ger programmet en särskild styrka och trovärdighet, säger Maria Qvick, affärsområdeschef Innovationbron Stockholm. Gemensamt för de deltagande bolagen är att de redan säljer och levererar till kunder i Sverige men ännu inte påbörjat en organiserad export. Utbildningsprogrammet Go Global ger dem möjligheten att skapa lyckade strategier och hitta en lämplig expansionsform – allt för att internationaliseringen ska bli så kostnadseffektiv och framgångsrik som möjligt. Juryns motivering lyder: "The winner of Go Global Award 2006, Algorithmica Research, has achived a proof of concept that they really add value to large players who sell to rich customers. They have a world leading first partner, without exclusivity, who is motivated to sell their products. They have used their home market, Sweden, in an intelligent way with good local reference customers. They have a simple and implementable strategy." För mer information kontakta: Ulf Brandels, affärscoach Stockholm Innovation & Growth, 08-5000 50 91, ulf.brandels@stockholminnovation.com Niclas Holm, CEO Algorithmica Research, 070-695 34 12, niclas@algorithmica.se Högupplöst pressbild på vinnarna: http://www.raol.se/sting/GoGlobalAward.jpg Bildtext/personer på bild: Algorithmica Researchs Robert Thorén, Maria Qvick, Innovationsbron Stockholm samt Niclas Holm, Algorithmica Research. Fakta om STING – en supportorganisation för nya innovativa teknikföretag Stockholm Innovation & Growth, STING, är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling, samt säkerställa Kista Science Citys position som dynamisk mötesplats för entreprenörer och innovation. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. Med fem olika stödprogram hjälper man teknikbolagen med allt ifrån företagsidé till global internationalisering. Varje program leds av entreprenörer och experter från näringslivet. STING startade sin verksamhet 2002 och har fram till idag bidragit till ett 30-tal svenska teknikföretags framgångar. Inom STING finns även affärsängelnätverket Kista Investment Network och riskkapitalbolaget Sting Capital. STING har utvärderat över 450 projekt och antagit 35. STING arbetar i partnerskap med Innovationsbron, som förutom Stiftelsen Electrum, är huvudfinansiär av verksamheten. För mer information: www.stockholminnovation.com