50 000 kronor till ”genialisk” analysmetod för säkrare gruvdrift i finalen av STINGs entreprenörsprogram Startup

Professor Ragnar Slungas analysmetod QuakeLook belönades med första pris och 50 000 kronor i finalen av STINGs (Stockholm Innovation & Growth) entreprenörsprogram Startup. QuakeLook kan förbättra miljön och säkerheten inom produktionen av malm, gas, olja och varmvatten. Denna upplaga av programmet Startup samlade projekt med ett potentiellt marknadsvärde av 80 miljarder kronor, berättar Raoul Stubbe, programledare och affärscoach på STING. Av de tolv projekt som gått igenom denna upplaga av entreprenörsprogrammet Startup, utsågs professor Ragnar Slungas QuakeLook till det allra mest lovande. QuakeLook är en ny och automatisk analysmetod av mikroskalv som uppkommer vid till exempel gruvdrift. Metoden kan höja säkerheten och minska miljöpåverkan vid produktionen av malm, gas, olja och varmvatten. Ragnar Slunga belönades med en check från Innovationsbron Stockholm på 50 000 kronor. - Vinsten var väldigt överraskande eftersom så många imponerande projekt deltog i programmet. Startup har gett mig insikt i en helt ny värld och gett mig tillgång till ett nytt tankesätt. Nu är jag övertygad om att mitt projekt verkligen kommer att lyckas, säger Ragnar Slunga. Professor Ragnar Slunga, idag verksam inom FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut), har lång erfarenhet inom geofysik och som professor vid Uppsala universitet. QuakeLook har potentialen att helt ersätta dagens dagens spänningsanalysmetoder vid prognos och konsekvensplanering av produktionen av malm, gas, olja och varmvatten. Dessutom ger den stora fördelar i system för jordsskalvsvarning världen över, menar Ragnar Slunga. - Marknadspotentialen för samtliga projekt i årets upplaga av Startup är imponerande 80 miljarder kronor. Skulle endast en promille av dessa lyckas betyder det ändå att programmet genererat 80 miljoner kronor. Men jag tror faktiskt på ett mycket högre utfall från årets entreprenörer, säger programledare Raoul Stubbe, affärscoach på STING. Entreprenörsprogrammet Startup är ett av fyra stödprogram som STING erbjuder och genomförs i samarbete med KTH Innovation och Innovationsbron Stockholm. Startup är ett praktiskt träningsprogram för forskare, innovatörer och entreprenörer som har idéer till potentiella exportföretag. Genom workshops, föreläsningar och individuell coachning förmedlas kunskap inom affärskritiska områden som exempelvis affärsmodeller, försäljningsstrategier, inträdesbarriärer, internationalisering, finansieringsalternativ och ledarskap. Juryns motivering lyder: ”Som världsmästare inom sitt område förbättrar han miljön och säkerheten för tusentals hårt arbetande människor. Samtidigt som han på ett genialiskt sätt ökar livslängden och lönsamheten för olje- och gruvindustrin.” Juryn bestod av Maria Qvick, Innovationsbron Stockholm, Claes Eriksson, ”superentreprenör” och affärsängel, samt Raoul Stubbe, affärscoach STING. För mer information: Pär Hedberg, VD på STING: 0708-55 03 18, par.hedberg@stockholminnovation.com Ragnar Slunga, 08-55503603, ragnar.slunga@foi.se Högupplösta pressbilder på vinnaren: http://www.stockholminnovation.com/sv/gallery/v/sti/startup2008/ Bildtext: Professor Ragnar Slunga mottar prischecken på 50 000 kronor av Maria Qvick, Innovationsbron Stockholm, för vinsten av Startup. Fakta om STING – Sveriges största supportorganisation för nya teknikföretag STING (Stockholm Innovation & Growth) är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. STINGs unika supportsystem består av fyra stödprogram, där erfarna affärscoacher, entreprenörer och andra näringslivsexperter hjälper till med allt ifrån utveckling av företagsidé till global internationalisering. Inom STING finns även affärsängelnätverket STING Business Angels och riskkapitalfonden Sting Capital. STING startade sin verksamhet 2002 och har sedan starten utvärderat över 520 projekt, där cirka 10 procent antas. STINGs huvudsamarbetspartners är Innovationsbron, KTH och Karolinska Institutet. För mer information: www.stockholminnovation.com Startup är ett praktiskt träningsprogram för personer med teknikidéer till potentiella exportföretag. Här får forskare, innovatörer eller entreprenörer en utmärkt grund inför en eventuell företagsstart. Programmet består av cirka tio workshops inom affärskritiska områden: Affärsmodeller, försäljningsstrategier, inträdesbarriärer, internationalisering, finansieringsalternativ, ledarskap etc. Teori varvas med praktik och erfarna entreprenörer och experter inspirerar och hjälper deltagarna framåt. Dessutom erbjuds individuell handledning av STING:s erfarna affärscoacher.