20 lovande svenska cleantechbolag med ett kapitalbehov på cirka 1 miljard möter 50 investerare från Sverige och USA

Tisdagen den 20 november arrangeras Kista Cleantech Venture Day i Kista Science City. Här får nystartade svenska cleantechbolag möjlighet att träffa både svenska och amerikanska investerare. 20 bolag har valts ut som tillsammans har ett kapitalbehov på cirka en miljard. Eventet är en vidareutveckling av den 30-lista på högintressanta svenska cleantech-företag som USA-ambassadören Michael Wood upprättade för amerikanska riskkapitalbolag i våras. - Det amerikanska intresset för svensk miljö och energiteknik visar hur långt framme Sverige ligger inom detta område, säger Magnus Rehn, affärscoach på Stockholm Innovation & Growth och huvudansvarig för Kista Cleantech Venture Day. Genom att svenska cleantechbolag här presenteras för både amerikanska och svenska investerare kommer den totala tillgången på kapital och därmed även investeringsviljan hos de svenska aktörerna att öka. Samtidigt knyts viktiga kontakter, vilket underlättar en framtida marknadsintroduktion på den amerikanska marknaden. - Vi i den svenska riskkapitalbranschen är väldigt positiva till samarbete med amerikanska venture capital-företag, säger Tom Berggren, VD på Svenska Riskkapitalföreningen. De investerar som minoritetsägare och kan ofta komplettera de befintliga investerarna med större ekonomiska resurser och erfarenhet av lanseringar på den stora USA–marknaden. Ett av de utställande bolagen är Mantex AB som tillhandahåller egenutvecklade analysinstrument till pappersbruk som snabbt och beröringsfritt kan mäta fukthalt, barkhalt och oorganiska föroreningar. Exempelvis kan de på 30 sekunder definiera fuktighetsgraden i flis, vilket tidigare har tagit ett dygn. Verktyget möjliggör optimering även produktionsprocessen och sparar därmed både energi och pengar. Mantex styrelseordförande, Erik Odén, ser fram emot att delta på Kista Cleantech Venture Day: - Vi ser det här eventet som ett mycket bra tillfälle att etablera kontakter med både svenska och amerikanska investerare. Vi ser en jättemarknad i nord- och sydamerika och kanske får vi här bra kontakter in på den marknaden. Men vi har inga planer på att flytta vår verksamhet till USA. Vår teknik och know-how finns här i Sverige, men däremot är naturligtvis en syndikeringslösning mellan svenska och amerikanska investerare mycket intressant. Under eventet deltar även offentliga aktörer, som delger sin bild av satsningar inom miljö- och energiområdet. Bland annat planerar Stockholms Stad stora satsningar framöver som kan gynna cleantechbolagen: - Under de kommande fyra åren kommer Stockholms stad att investera minst 1,5 miljarder i koldioxidfri energiproduktion, energibesparande åtgärder och alternativa bränslen, säger borgarrådet Ulla Hamilton. Hela listan på utställande företag Chemrec AB: Teknik för förgasning av biomassa i så kallad svartlut från massaindustrin som kan användas för att producera drivmedel eller el. ChromoGenics Sweden AB: En utvecklat unik plastfolie som minskar sol- och värmeinstrålning. Idealisk att använda på stora ytor, dvs som smarta fönster i byggnader och fordon, och kan reducera upp till halva energikonsumtionen Compower AB: Har utvecklat en helt ny sorts värmepanna, som kan minska energikostnaden för vanliga småhus med upp till 50 procent. Cortus AB: Säljer förnyelsebar energi till processindustrier – WoodRoll® – som i en enhetsprocess omvandlar biomassa till ren syntesgas med högt energiinnehåll och till lägre energikostnad än fossilt. Effpower AB: Patenterat batteri som adresserar de viktigaste hindren mot en snabb tillväxt av hybridfordon: låg kostnad för batteriet, lång livslängd samt existerande infrastruktur för återvinning av batteriet. Ekomarine AB: Erbjuder framtidens lösning för båtbottenfärger. Tekniken återskapar ett i naturen observerat fenomen och använder sig av produkter från lokala och förnyelsebara råvaror. HB Transfer Stockholm AB: Världspatenterad värmeväxlare som ger tre gånger högre effektivitetet/volym, är självrenande utan filter och har dubbel fläktfunktion med bara en motor. Heliospectra AB: Utvecklar ett system baserat på effektiv och energisnål LED-belysning för växter, som ska ersätta vanliga energikrävande växthuslampor. Mantex AB: Tillhandahåller egenutvecklade analysinstrument till pappersbruk som snabbt och beröringsfritt kan mäta fukthalt, barkhalt och oorganiska föroreningar. Midsummer AB: Använder sig av en patenterad metod för att tillverka tunnfilmssolceller och planerar att starta produktion av CIGS-solceller under 2008. MRD Sälj o Bygg AB: Använder KOLJERN-tekniken för att bygga sunda, klimat- och energikloka hus som sparar 70 – 100% av energiförbrukningen. myFC AB: Erbjuder en bränslecellslösning som förlänger och förbättrar driftstiden på mobila terminaler flera gånger mot dagens befintliga batteriteknik, Nilar International AB: Producerar ett unikt bi-polärt Nickel Metall Hydrid batteri som innebär ett genombrott för energilagring i exempelvis hybrid- och ladd-hybrid bilar Parans Solar Lighting AB: Med Parans patenterade system får man naturlig solbelysning inomhus utan att förbruka någon energi. Plagazi AB: Ett cleantechbolag med fokus på plasmaförgasning av avfall för produktion av ren vätgas till processindustrier. Semprecia AB: Har utvecklat en teknik där insugs- och avgasventiler kan styras så att de öppnas och stängs i rätt ögonblick. En ideal ventilpådrivare skulle väsentligen förbättra en förbränningsmotor med avseende på bensinförbrukning, miljöbelastning samt motoreffekt. SootTech AB: Med SootTech ABs High Impact Soot System, (HISS) kan en sodapanna på ett massabruk spara upp till 120.000 ton högtrycksånga/år, vilket, körd i en ångturbin, kan omvandlas till 82.000 MW grön el. Spiralfläkt Svenska AB: Spiralfläkten kännetecknas av hög verkningsgrad oavsett storlek, lågt ljud och skräddarsys mot specificerad kapacitet. Den tillverkas av etablerade fläkttillverkare och kostnaden är jämförbar med vanliga standardfläktar. Swedish Biogas International AB: Swedish Biogas är ett privatägt biogasbolag med exklusiva licensrättigheter till den kunskap, de patent och de anläggningar som byggts upp inom Tekniska Verken i Linköping och Svensk Biogas. TranSiC AB: Designar, tillverkar & säljer krafttransistorer i kiselkarbid. Dessa transistorer är det bästa valet för nästa generations hybrid-el-fordon, vindkraftverk, effektomvandlare för solpaneler och framtidens el-tåg. Arrangörer Eventet arrangeras av STING (Stockholm Innovation & Growth) i samarbete med Amerikanska ambassaden, Stockholms stad, Invest in Sweden Agency samt Svenska Riskkapitalföreningen. Sponsorer är Vinnova, Innovationsbron Stockholm och Energimyndigheten. Anmälan och kontakt Presskontakt/anmälan: Jessica Stark, kommunikationsansvarig på STING (Stockholm Innovation & Growth), jessica.stark@stockholminnovation.com, 070-333 32 43 Kontaktperson för fördjupade frågor kring program och upplägg: Magnus Rehn, Affärscoach på STING (Stockholm Innovation & Growth), magnus.rehn@stockholminnovation.com, 070-512 05 48 Ta del av hela programmet: http://www.stockholminnovation.com/article/kista_cleantech_venture_day Fakta om STING – Sveriges största supportorganisation för nya teknikföretag Stockholm Innovation & Growth, STING, är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. STINGs unika supportsystem består av fyra stödprogram, där erfarna affärscoacher, entreprenörer och andra näringslivsexperter hjälper till med allt ifrån utveckling av företagsidé till global internationalisering. Inom STING finns även affärsängelnätverket STING Business Angels och riskkapitalfonden Sting Capital. STING startade sin verksamhet 2002 och har sedan starten utvärderat över 520 projekt, där cirka 10 procent antas. STINGs huvudsamarbetspartners är Innovationsbron och KTH. För mer information: www.stockholminnovation.com