Gå direkt till innehåll
26–27 juni väntar den andra av tre deltävlingar i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2024. Tove Njåstad är en av de atleter som är på plats för att tävla.

Nordiska cupen i TIMBERSPORTS® fortsätter – dags för andra deltävlingen

26–27 juni väntar den andra deltävlingen av Nordic Cup 2024. De främsta atleterna från Norge, Sverige och Danmark möts i samband med Cityfestivalen, Västerås, för att göra upp i tuffa och tempofyllda heat. På onsdagen tävlar Rookie-klassen och på torsdagen är det dags för Women och Pro.

26–27 juni väntar den andra av tre deltävlingar i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2024. Efter att den första deltävlingen i Grästorp markerat starten för den nordiska säsongen, samlas Nordens främsta atleter under Cityfestivalen i Västerås för att fortsätta mästerskapet. I proffsklassen tippas Emil Hansson och Ferry Svan att göra upp om guldmedaljen, och efter första deltävlingen är det Svan som jagar.

– Senast åkte jag på en kostsam diskning i Stock Saw efter ett misstag, men jag tar med mig de bra delarna från den tävlingen. I Västerås ska jag eliminera misstagen och förhoppningsvis knipa förstaplatsen, säger Ferry Svan och fortsätter:
– Nordic Cup löper genom hela säsongen och är en bra väg till att hitta formen inför Nordiska Mästerskapen i juli.

Atleterna tävlar individuellt i tre, fyra eller sex grenar, beroende på tävlingsklass och tävlingsformat, och efter den tredje deltävlingen kommer en vinnare i varje tävlingsklass att ha korats. Hack i häl på Hansson och Svan är norske Vebjørn Sønsteby. I dam- och Rookieklasserna jagar de nordiska atleterna gästatleter från Tyskland i toppen. Sveriges Tove Njåstad, Danmarks Felixia Banck och svenske Åsa Nordberg gör upp om pallplatserna i damklassen.

Här går Nordic Cup 2024:
- 1-2 juni hålls första deltävlingen av Nordic Cup i Grästorp.
- 26-27 juni fortsätter Nordic Cup med deltävling två i Västerås under Cityfestivalen.
- 9-10 augusti går sista deltävlingen av Nordic Cup i norska Elverum.

Hela TIMBERSPORTS® tävlingsschema finns tillgängligt här.
Läs fler nyheter från TIMBERSPORTS® Sverige här.