Gå direkt till innehåll
Emil Hansson är totalsegrare i Nordic Cup 2024 efter en silvermedalj i cupens sista deltävling.

Emil Hansson vinner TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2024 – tog hem 2 av 3 deltävlingar

I helgen avgjordes den sista och avgörande deltävlingen i TIMBERSPORTS® Nordic Cup 2024. Cupens tredje och slutgiltiga deltävling hölls i Elverum, Norge, och korade en totalsegrare i respektive tävlingsklass. Svenske Emil Hansson slutade bakom landsmannen Ferry Svan i proffsklassens tävling, men Hanssons två tidigare vinster innebar en totalseger. I damklassen vann tyska Alrun Uebing och i Rookie-klassen blev Danmarks Bo Andersen totalsegrare.

Elverum, Norge, stod den 9–10 augusti värd för den sista deltävlingen i Nordic Cup 2024, vilken satte punkt för den nordiska tävlingssäsongen i TIMBERSPORTS®. Genom de tre deltävlingarna har atleterna samlat poäng och totalställningen efter helgens tävling är slutgiltig. Till avgörandet i proffsklassen kom fjolårets VM-tvåa, Emil Hansson, med två segrar i bagaget. I en jämn kamp mellan Hansson och landsmannen samt nordiska mästaren Ferry Svan, var den sistnämnde snäppet vassare för dagen. Sammantaget innebar Hanssons insatser dock en totalseger i Nordic Cup 2024, med Svan på andraplats och norrmannen Vebjørn Sønsteby på tredjeplats.

– Jag gör en helt okej deltävling, med undantag för finalgrenen Hot Saw. På det stora hela är jag nöjd med en totalseger och att sätta punkt för en bra, nordisk säsong med en guldmedalj, säger Emil Hansson och fortsätter:
– Nu börjar förberedelserna för European Trophy och VM i Frankrike.

Svenska medaljer även bland damer och Rookies
Tillsammans med Pro-klassen avgjordes även damernas tävlingsklass under lördagen den 10 augusti. Det svenska medaljhoppet var nordiska mästaren Tove Njåstad. Njåstad har genom deltävlingarna tampats med gästatleten Alrun Uebing, Tyskland, samt Danmarks Felixia Banck. Tyskan knep segern i den tredje deltävlingen och därmed totalsegern, med Banck och Njåstad på andra- och tredjeplats.

Rookie-atleterna tävlade under fredagen och där imponerade Sveriges Albin Nilsson stort. Efter personbästa i tre av fyra grenar tog Nilsson hem segern i deltävlingen, samtidigt som han klättrade upp till en tredjeplats i totalen. Sammantagen vinnare i Rookie-klassen blev Bo Andersen medan Sveriges Johan Staf tog silver framför Albin Nilsson.

Helgens sista deltävling i Nordic Cup sätter punkt för årets nordiska tävlingssäsong, men den internationella säsongen fortsätter. Kvar finns International Women’s Cup, 25 augusti i Tyskland, European Trophy 2024, 29 september i Schweiz, och World Championship 2024, 8–9 november i Frankrike. Sverige deltar i samtliga tävlingar.

Totala slutresultat i Nordic Cup 2024, topp tre:

Pro

Women

Rookie

Emil Hansson

Alrun Uebing

Bo Andersen

Ferry Svan

Felixia Banck

Johan Staf

Vebjørn Sønsteby

Tove Njåstad

Albin Nilsson

Fullständiga resultat från tredje deltävlingen av Nordic Cup 2024 finns här.
Hela TIMBERSPORTS® tävlingsschema finns tillgängligt här.

För mer information, vänligen kontakta:
Johanna Hedström, presskontakt STIHL TIMBERSPORTS®, +46 706 22 17 08, johanna.hedstrom@morepr.se