Stiftelsen Tryggare Sverige inleder samarbete med Skanska

Stiftelsen Tryggare Sverige inleder samarbete med Skanska

Stiftelsen Tryggare Sverige inleder nu ett samarbete med ett av Sveriges största byggbolag, Skanska, vars mål är att bidra till innovativa lösningar på samhällets utmaningar och att ta ett socialt ansvar där de bygger.

- Byggbolagen är en mycket viktig aktör för att skapa ett tryggare Sverige. Att fokusera på trygghet när man utformar städer, bostadsområden och byggnader är en central åtgärd i arbetet med att öka tryggheten i samhället. Det är glädjande att Skanska ansluter sig till arbetet för att göra verklighet av visionen, säger Magnus Lindgren generalsekreterare vid Stiftelsen Tryggare Sverige

- Vi vill stärka vår kompetens på området trygghet i bostadsområden som vi renoverar. Genom att få tillgång till Stiftelsen Tryggare Sveriges kompetens kan vi bli bättre på att tidigt i byggprocessen säkerställa att trygghetsfrågor blir en naturlig del av renovering av bostadsområden. Vi börjar vårt samarbete först och främst i vårt renoveringskoncept för bostäder ”Miljonhemmet” med möjlighet att utveckla samarbetet vidare in i våra andra verksamheter. Vi vill vara en samhällsutvecklare som ligger i framkant när det gäller social hållbarhet, säger Lars Jonson, vice VD, Skanska Sverige AB.

Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO (non governemental organization) som drivs i form av en allmännyttig stiftelse av folkrörelsekaraktär. Organisationens syfte är att förbättra situationen för de som drabbas av brott.

För mer information kontakta Magnus Lindgren, generalsekreterare Stiftelsen Tryggare Sverige, 08-29 20 00 eller magnus.lindgren@tryggaresverige.org