Nytt Podcastavsnitt: Feministisk stadsplanering - en modell för att öka tryggheten i det offentliga rummet?

Det offentliga rummet domineras på vissa platser av män, vilket kan medföra att kvinnor känner sig kontrollerade och otrygga och därför drar sig för att vistas i dessa miljöer. Kan ett sätt att skapa trygghet för alla därför vara att låta feministiska teorier påverka stadsplanering och arkitektur vid utformningen av det offentliga rummet?

I det här avsnittet av Stiftelsen Tryggare Sveriges nya Podcast hör vi Helen Larsson som arbetar med social hållbarhet på Svenska Bostäder berätta om arbetet med feministisk stadsplanering för att skapa levande, trygga och jämställda platser i staden.

Medverkar gör även hållbarhetschefen Ivana Kildsgaard från LINK arkitektur och generalsekreteraren Magnus Lindgren från Stiftelsen Tryggare Sverige i ett samtal om brottsförebyggande arbete, feministisk stadsplanering och trygghet. Programledare är Tom von Sivers.

Här är en länk till Podcasten: https://soundcloud.com/tryggaresverige/010-feministisk-stadsplanering

Se även inbjuden till seminarium på samma tema under Almedalsveckan 2016: http://tsv.nu#160706-1015

Följ med på höstens studieresa till New York om trygghet, stadsutveckling och situationell brottsprevention http://www.mynewsdesk.com/se/stiftelsen-tryggare-sverige/documents/inbjudan-till-studieresa-new-york-16-20-10-2016-57608

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.