Nyhet -

Inbjudan till utbildningsdagar med fokus på brottsdrabbades rättigheter och behov

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till två utbildningar med fokus på brottsdrabbades rättigheter och behov. Utbildningarna vänder sig till personer verksamma inom socialtjänsten, rättsväsendet, ideella organisationer m.fl. och handlar dels om socialtjänstens ansvar för brottsdrabbade, dels om hur strukturerade hot- och riskbedömningar kan användas för att förebygga brott i nära relation.

Innehåll

Socialtjänstens ansvar för brottsdrabbade – Om särskilt utsatta och sårbara grupper
Under denna utbildning beskrivs och diskuteras socialtjänstens ansvar för brottsdrabbade i allmänhet och för grupper och individer som kan betraktas som särskilt sårbara i synnerhet. Utbildningen behandlar således barn som växer upp i våldets närhet, unga brottsdrabbade samt kvinnor som utsätts för brott i nära relation, däribland patriarkalt och kollektivistiskt våld och förtryck. Genom att beskriva några av de verksamheter som under senare år byggts upp för att förbättra socialtjänstens arbete inom detta viktiga område, ges även prov på de sätt på vilka socialtjänsten kan möta detta ansvar.

Under utbildningen behandlas bland annat följande teman:

• Socialstyrelsens nya tillsynsansvar när det gäller kommunernas ar­bete med brottsdrabbade i allmänhet och utsatta kvinnor i synnerhet,
  • socialtjänstens övergripande ansvar för personer som drabbas av brott,
  • vad som utmärker olika grupper av särskilt sårbara och utsatta brotts­drabbade,
  • hur socialtjänsten kan arbeta med hjälp och stöd till barn som växer upp i våldets närhet, unga brottsdrabbade, personer som utsätts för patriarkalt och kollektivistiskt våld och förtryck samt kvinnor som utsätts för brott i nära relation.

Strukturerade hot- och riskbedömningar – Går det att förebygga brott i nära relation?
Under denna utbildning beskrivs hur kunskapen om så kallad upprepad utsatthet för brott kan användas för att förebygga brott i nära relation och stödja de drabbade. Deltagarna får grundläggande teoretisk kunskap inom området strukturerade hot- och riskbedömningar samt möjligheten att själva göra en förenklad bedömning. Vidare diskuteras de bakomliggande mekanismerna för brott i nära relation, samtidigt som prov ges på hur arbetet med våldsutsatta kvinnor och deras barn kan se ut i praktiken utifrån såväl socialtjänstens ansvar som andra aktörers kunskap och engagemang.

Under utbildningen behandlas bland annat följande teman:

• vad upprepad utsatthet för brott (repeat victimisation) är och hur denna kunskap kan användas i arbetet med att förebygga brott och stödja dem som drabbats,
  • vad en strukturerad hot- och riskbedömning är och hur den kan  användas i arbetet för att minska brottsligheten och säkerställa att de drabbade får hjälp, stöd och skydd,
  • vilka hinder och möjligheter finns i arbetet med att införa strukturerade hot- och riskbedömningar när det gäller brott i nära relation,
  • hur man kan arbeta med barnkonsekvensanalyser vid brott i nära relation för att säkerställa att de barn som själva utsatts eller som bevittnat brott får relevant hjälp, stöd och skydd,
  • vilka metoder, arbetssätt och tekniker kan användas i mötet med den våldsutsatta kvinnan och hennes barn.

Se bilagor för detaljerat utbildningsprogram

Den 15 respektive 16 februari 2012, kl. 09.00-17.00

Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N, Stockholm

Avgift
Kostnaden är 2 400 kronor (exkl. moms) per utbildningsdag. Medlemmar i Viktimologiskt Nätverk betalar 1 900 kronor (exkl. moms) per utbildningsdag. Se www.tryggaresverige.org för information om hur du blir medlem.

I priset ingår föreläsningar, litteratur, frukostmacka, kaffe/te, lunch och fika.

Vid medverkan båda utbildningsdagarna kan paketpris erhållas; 4 500 kr (exkl. moms) alternativt 3 500 kr (exkl. moms) för medlemmar i Viktimologiskt Nätverk.

Anmälan
Skicka ett e-postmeddelande till info@tryggaresverige.org med namn, organisation samt fakturaadress. Ange även om du är medlem i Viktimologiskt Nätverk.

Sista anmälningsdag
Den 2 februari, 2012

Frågor
För ytterligare upplysningar om utbildningen kontakta Jenny Parker på telefon 08-29 20 00 eller via e-post jenny.parker@tryggaresverige.org