Inbjudan till kostnadsfria sommarwebbinarier – tema platssamverkan, välfärdsbrott, cybersäkerhet och samhällsbyggnad

Nyhet -

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till en serie av fyra inspirerande och kostnadsfria sommarwebbinarier den 17-20 juni. Webbinarierna kommer belysa aktuella frågor inom platssamverkan, välfärdsbrott, cybersäkerhet och samhällsbyggnad. Medverkar gör experter som kommer dela med sig av sina erfarenheter, och du får möjlighet att ställa frågor och delta i diskussioner. Missa inte chansen att få värdefull kunskap och bidra till att forma framtidens samhälle!

Platssamverkan i Sverige: Nya initiativ och möjligheter
Datum: 17 juni, Tid: 11.00-11.45
I juni 2023 tillsatte regeringen en särskild utredare för att analysera hur samverkan mellan det offentliga och fastighetsägare kan stärka trygghet och attraktivitet i våra städer. Under webbinariet diskuterar vi den pågående utredningen och vad det kommande förslaget kan innebära för platssamverkan i Sverige.
Medverkande:
Huvudsekreterare Patrik Bremdal (Regeringskansliet), sekreterare Veronica Gates Carlsson (Regeringskansliet), stadsplanerare Amanda Björklund (Stiftelsen Tryggare Sverige)

Kommuners förebyggande arbete mot välfärdsbrott
Datum: 18 juni, Tid: 11.00-11.45
Välfärdsbrott innebär stora kostnader för samhället och kommunerna ställs inför ökade förväntningar att hantera dessa utmaningar. Under webbinariet delar experter med sig av sina erfarenheter och diskuterar konkreta åtgärdsplaner för kommunernas arbete mot välfärdsbrott.
Medverkande:
Demokratistrateg Andreas Jönsson (Luleå kommun), regionsamordnare Lars Näsmark (Skatteverket), projektledare Tyra Kloth (Stiftelsen Tryggare Sverige)

Framtidens Cyberagenter: Hur vi engagerar barn för att tillsammans motverka cyberbrottslighet
    Datum: 19 juni, Tid: 11.00-11.45
    I en digital värld är det viktigt att utrusta våra ungdomar med kunskap om cybersäkerhet. Webbinariet fokuserar på strategier för att utbilda barn om cybersäkerhet, med målet att skapa en säkerhetsmedveten generation som aktivt motverkar cyberhot.
    Medverkande: Kriminalkommissarie Jan Olsson (NOA), projektledare Per-Albin Johansson (Stiftelsen Tryggare Sverige)

BoTryggt2030 från teori till praktik
    Datum: 20 juni, Tid: 11.00-11.45
    Hur kan handboken BoTryggt2030 omsättas i praktiken? Jan Landström, biträdande säkerhetschef på Nacka kommun, berättar under webbinariet hur de arbetar med att implementera brottsförebyggande och trygghetsskapande perspektiv i samhällsbyggnadsprocessen.
    Medverkande: Säkerhetschef Jan Landström (Nacka kommun), stadsplanerare Ebba Bolmehag (Stiftelsen Tryggare Sverige)

Anmälan: Via formulär

För mer information, kontakta info@tryggaresverige.org