Våldsamma bilrån med säkrare bilar

TT följer upp Stiftelsen Tryggare Sveriges nyhet om bilrån (carjacking) från den 1 november och rapporterar i dag om att kriminella tar till nya och våldsammare metoder för att komma över snabba, exklusiva och stöldsäkrare bilar. I stället för att försöka stjäla bilen diskret attackerar de bilägarna och tvingar av dem nycklarna.

På väg till garageuppfarten hör 62-årige Conny Abrahamsson en bil rivstarta. Klockan är sju på morgonen i det lugna villaområdet i Stockholm och han ska till arbetet. När han öppnar sin Audi Q7 dyker en man upp, maskerad med en palestinasjal. Mannen riktar en pistol mot honom och förklarar att han ska ha bilen.

– Det är overkligt. Jag kan inte förstå att det händer och sedan skriker jag på hjälp allt vad jag orkar. Jag tänker att grannarna borde höra mig, berättar han för TT.

Rånaren trycker ned honom på marken, uppmanar honom att vara tyst och upprepar att han bara vill ha bilen samtidigt som vapnet riktas mot Conny Abrahamsson. Ytterligare en rånare dyker upp, tar nyckeln ur hans hand och båda försvinner, en i Audin och den andre i en väntande flyktbil.

Det våldsamma bilrånet inträffade i veckan. Det är knappast någon vanlig bilstöld men polisen beskriver det som ett relativt nytt sätt att stjäla bilar på.

– Så är det absolut. Det har kommit smygande och ökar helt klart, av naturliga skäl eftersom de här bilarna inte går att stjäla hur som helst, säger Daniel Löfgren, chef vid Södertörns rångrupp i Stockholm.

Det rör sig om bilar i 500.000-kronorsklassen och uppåt, snabba och med stora lastutrymmen.

– De ska oftast användas vid andra brott och måste ha stora motorer för att man snabbt ska kunna dra från polisen. Porsche Cayenne, Subaru och Audi RS-modeller är några exempel vi haft, säger Löfgren.

Hur kan man skydda sig mot det här?

– Svårt. De här killarna ligger ute och pejlar in de bilar de vill ha. Man kan ju inte direkt gömma en bil.

Polisens råd är att inte göra motstånd.

– Det är inte värt att sätta sin hälsa på spel för en sådan sak, säger Jonas Linnerstam vid Västerortspolisen.

Hans erfarenhet är att bilrånen sällan inträffar vid bostaden, snarare vid större parkeringsplatser och köpcentrum.

Antalet anmälda bilstölder har minskat dramatiskt — en minskning med 66 procent mellan 2000 och 2010. I fjol anmäldes 21 320 bilstölder i landet. Trenden beror på bättre stöldskydd.

– Risken finns att vi får se den här typen av bilrån öka när det inte längre går att stjäla en bil på traditionellt vis, säger Göran Trangius, utredningsinspektör vid Larmtjänst AB.

Fredrik Gårdare, kriminalkommissarie vid Västerortspolisen, påminner sig om tre bilrån i hans polisområde i augusti. I ett fall var det en mamma som rånades på bilen vid en idrottsplats. I ett annat fall drabbades en man utanför matbutiken Willys.

– Mammans Mercedes hittades senare parkerad, kanske i väntan på en köpare. Mannens BMW hittades också. Den hade använts för buskörning.

Conny Abrahamsson chockades och fick ett sår i pannan av pistolkolven. Han framhåller att han brukar se upp innan han låser upp bilen på större parkeringsplatser.

– Men utanför sitt eget hus i ett lugnt villaområde är man ju inte på sin vakt.