Trygghet, trivsel och trevlig belysning

Trygghet, trivsel och trevlig belysning

Alla är överens om att bra belysning är viktigt för att vi ska få uppleva trygga och trivsamma utemiljöer. Men vad är egentligen bra belysning? Tyvärr saknas ofta grundläggande kunskaper om vad man ska förvänta sig av en belysningsanläggning hos såväl beställare som brukare, vilket leder till att många anläggningar inte blir så bra som de skulle kunnat bli.

Det enklaste sättet att förstå vad bra ljus innebär är att med egna ögon uppleva och jämföra belysningsanläggningar.

I samband med en omgestaltning av utemiljön på Brf Tullens två gårdar genomfördes som första steg en översyn av belysningen. Översynen ledde till att helt nya belysningsanläggningar installerades under hösten 2010. På bostadsområdets andra gårdar har man antingen kvar originalbelysningen från 1980-talet eller så har man bytt armaturer utan att bry sig om ljusgestaltningen. Detta gör att vi på ett litet område enkelt kan jämföra vilken effekt olika typer av ljussättning har för uterummet.

När: Onsdag 13 februari 2013 kl. 16.30 - ca 19.00
Var: Brf Tullen (gårdshus på gård 4), Diligensvägen 3-37, Jarlaberg, 131 48 Nacka
Anmälan: Anmälan görs till info@tryggaresverige.org senast den 8 februari. Meddela i samband med anmälan hur många ni är som kommer. Observera att antalet platser är begränsat varför anmälan är obligatorisk.
Kostnad: Deltagande är gratis. Antal platser: Minst 15, max 25

SEMINARIEPROGRAM
Miniseminariet innehåller konkreta tips och råd för hur kommuner, fastighetsägare, bostads-rättsföreningar, samfällighetsföreningar m.fl. kan arbeta med belysning i syfte att skapa en trygg, trivsam och energieffektiv miljö. Föreläsning varvas med gemensamma diskussioner där vi tillsammans går igenom hur belysning och trygghet hänger ihop och vad som kan göras för att öka tryggheten i de gemensamma uterummen.

Seminariet bjuder på tre miniföreläsningar med möjlighet att avbryta och ställa frågor:
16.30 Brf Tullens ordförande Inge Hjalmarsson hälsar välkommen och berättar om hur föreningen tänkte inför, under och efter genomfört belysningsprojekt.
17.00 Thomas Ahlskog från Stiftelsen Tryggare Sverige talar om sina erfarenheter från arbetet för att skapa trygghet i bostadsområden.
17.30 Tor Olsson från Phosforos ljusdesign berättar om sambandet mellan belysning och trygghet med utgångspunkt från erfarenheter i verkliga projekt.
18.00 F&F – Fika och frågestund.

Miniseminariet avslutas med att vi går ut och tittar på områdets belysning, guidade av Phosforos ljusdesigns Jonas Werning.

Varmt välkomna!