Tryggare Sverige utbildar rättsväsendet

Stiftelsen Tryggare Sverige ansvarar för närvarande för två omfattande utbildningar om brottsdrabbades reaktioner och behov för personer verksamma inom rättsväsendet. Det handlar dels om en utbildning av anställda vid Polisens kontaktcenter (PKC) på sju orter i Sverige, dels om en utbildning för nämndemän på åtta platser i landet.

Dessa personer har en nyckelroll i kontakterna med brottsdrabbade inom rättsväsendet. Det gäller i synnerhet personalen vid PKC som dagligen tar emot anmälningar om grova brott så som misshandel, våldtäkt och rån. Detta är dessutom en grupp som inte tidigare har haft utbildning för de arbetsuppgifter och det stora ansvar som de har när det gäller människor som drabbats av brott.