Tryggare Sverige medverkade vid hearing om våld inom idrotten

Under gårdagen medverkade Stiftelsen Tryggare Sverige vid en hearing på Kulturdepartementet för att följa upp betänkandet Mera glädje för pengarna (SOU 2013:19). Hearingen syftade till att samla in synpunkter kring de förslag som lämnats i betänkandet samt att diskutera hur arbetet mot våld inom idrotten kan fortgå.

Den tidigare nationella samordnaren Björn Eriksson har fått starkt stöd från idrottsrörelsen för sina förslag. Tyvärr har debatten om de riktiga och viktiga frågorna, exempelvis kriminell infiltration samt våld och hot, skymts av diskussioner om de så kallade polisnotorna. Vi var därför förtröstansfulla när regeringen fattade beslut om att inte längre debitera idrottsklubbar som drivs i form av aktiebolag för polisens insatser. Till vår besvikelse kom dock diskussionerna vid hearingen åter till stor del att handla om "kvasifrågor", denna gång i form av maskeringsförbud.

Enligt vår mening vet vi genom Björn Erikssons utredning vad som behöver göras för att komma till rätta med de problem som finns inom idrotten. Nu handlar det om att gå från ord till handling!