Tryggare Sverige fyller 4 år

För fyra år sedan bildades den oberoende stiftelsen Tryggare Sverige. Stiftelsen är icke-vinstdrivande och syftar till att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området.

Vad har vi då gjort för att försöka uppfylla stiftelsens syfte? Listan kan göras lång över genomförda aktiviteter  mellan åren 2009 och 2011:

• 101 föreläsningar från Malmö i söder till Boden i norr (varav 65 st utanför Stockholm)
  • 30 debattartiklar publicerade på DN-debatt, SvD-Brännpunkt, Aftonbladet, Expressen, Sydsvenskan, UNT, VLT, Newsmill etc.
  • 4 böcker - Stora Trygghetsboken (2009), Vanmakt (2010), Crime Victims (2011), Handbok för våldsdrabbade (2011)
  • 3 rapporter - Våld mot kvinnor (2010), Trygghet i boende (2010), Kontaktförbud (2011)
  • 35 debattkvällar med fokus på trygghetsfrågor
  • 28 utbildningar (Unga brottsdrabbade, Hot- och riskbedömningar, Brottsdrabbades rättigheter etc.)
  • 17 konferenser (Bok & Bibliotek, Almedalsveckan, Råd för framtiden, Skydd & Säkerhet etc.)
  • 2 studieresor - New York (2011), Moutiala (2011)
  • 15 internationella erfarenhetsutbyte (Norge, Danmark, Finland, Holland, Italien, Serbien, Albanien, USA, Kina)
  • Ca 80 artiklar samt TV- & Radioinslag (Aktuellt, Rapport, Nyheterna, Ekot, Kaliber, SvD, DN, Sydsvenskan etc.)
  • Ett stort antal möten med strategiska viktiga personer (Rikspolischefen, Justitieministern, riksdagspolitiker, länspolismästare, landshövdingar, näringslivsrepresentanter etc.)

Även om det är viktigt att kunna "kvantifiera" och mäta verksamheten så vill jag påstå att det viktigaste som vi gjort under de gångna åren är samtal och möten med enskilda brottsdrabbade och deras anhöriga. Ett exempel på det är våra kontakter med de anhöriga till Carla Saado, som mördades i Huskvarna 2010. Efter att ingående granskat rättsväsendets agerande i samband med Carlas död upprättade vi en JO-anmälan, där vi riktar stark kritik mot hur polis och åklagare hanterat ärendet.

Avslutningsvis vill jag å stiftelsens vägnar rikta ett stort tack till de aktörer som gjort det möjligt för oss att arbeta för ett tryggare Sverige. Under 2011 har verksamheten finansierats med bidrag från Axbom Innovation, 4C-Strategies, Clarion Hotel Sign, Comviq, Fortum, JM AB, Förenade Liv, Jure, Securitas, Stena Fastigheter, Svenska Bostäder och Svensk Bensinhandel, som samtliga delar Stiftelsen Tryggare Sveriges värderingar som de kommer till uttryck i stiftelsens värde­grund. Dessutom har vi genom egen utbildnings- och konsultverksamhet genererat ytterligare medel.

Vänliga hälsningar,

Generalsekreterare