Privata bolag gör polisjobb

Svenska Dagbladet rapporterar i dag att antalet personer som har dömts i olika fildelningsmål förra året satte nytt rekord. Minst nio personer fick fällande domar för att ha laddat upp och ner upphovsrättsskyddat material på nätet. Men samtidigt som både polis och åklagarmyndigheten nu har särskilda utredningsgrupper och specialåklagare för så kallade immaterialrättsbrott, tvingas man i stor utsträckning förlita sig på privata bevissäkringar. För att inte själva begå brott eller delta i brottsprovokation överlåts bevissäkringen till målsäganden i de fildelningsfall som nått domstol.

SvD har gått igenom samtliga domar och läst en rad förundersökningar. I sju av fallen har den ursprungliga bevissäkringen gjorts av det dansk-amerikanska företaget Dtecnet på uppdrag av skivindustrins branschorganisation Ifpi. Samma företag står också bakom insamling av bevis i ytterligare två fall som ska upp i rätten i början av året.

Läs hela artikeln på http://www.svd.se/naringsliv/it/privata-bolag-gor-polisjobb_6755751.svd