Olycklig rubrik i samband med artikel om polisens utredningsverksamhet

Stiftelsen Tryggare Sverige rapporterade i går om Dagens Nyheters granskning av polisens utredningsverksamhet under rubriken "Polisens misslyckande skylls på brottsoffer". Rubriken var missvisande då den inte speglade artikelns innehåll, vilket vi beklagar.

Bakgrunden är uttalanden från Rikspolisstyrlesen där man är självkritiska och menar att uppklarningen inte har ökat så mycket som man tycker att den borde göra. Orsaken är, enligt Rikspolisstyrelsen, bland annat att man har satsat mycket på den brottsförebyggande verksamheten samt att en del resurser går åt att hjälpa brottsoffer, skydda vittnen och målsägare och att säkra rättsväsendet. Rikspolisstyrelsen säger såleds inte, vilket man genom rubriken kunde få inrycket av, att den minskade uppklarningsprocenten beror på "brottsoffer".

Enligt vår mening handlar de dåliga resultaten främst om att polisen sedan 1960-talet är i princip oreformerad vad gäller organisation, processer och system där man har tappat den lokala förankringen. Dessutom präglas verksamheten av en mycket stark kultur som till stora delar bestämmer vad som kommer att bli gjort och vad som inte kommer att prioriteras. Till detta ska läggas att både Riksrevisionen och Statskontoret under 2011 påtalat att det saknas politiskt styrning och ledning av polisverksamheten i vårt land. Som en effekt av detta finns en obenägenhet att förändra sitt sätt att arbeta, oaktat vilka resurser som tillförs verksamheten. Beträffande det senare torde man också internationellt vara överens om att det inte är antalet poliser som avgör hur effektiv en polisorganisation blir.