Nytt EU-projekt om brott mot äldre

Nytt EU-projekt om brott mot äldre

Under de senaste decennierna har omtanken om och intresset för brottsdrabbade stadigt växt, bland annat till följd av kvinnorörelsens arbete med att synliggöra mäns våld mot kvinnor. En rad åtgärder och reformer har genomförts i syfte att förbättra brottsdrabbades möjligheter till hjälp, stöd och skydd. Det handlar till exempel om förbättrad ersättning samt rätt till målsägandebiträde och kontaktförbud. Samtidigt har den viktimologiska forskningen ökat i omfattning.

Mycket av uppmärksamheten i den allmänna debatten och inom forskningen har riktats mot utsatta kvinnor och barn. En grupp brottsdrabbade som inte tilldragit sig lika mycket intresse är äldre. Äldre drabbas precis som andra grupper i samhället av olika typer av brott. Det handlar om såväl fysiska, psykiska, sexuella som ekonomiska brott från kända eller okända förövare. Dessutom får brotten inte sällan allvarliga konsekvenser då den drabbade av olika skäl (t.ex. hög ålder, sjukdom etc.) kan ha svårt att tillvarata sina rättigheter.

För att öka kunskapen om äldres erfarenheter av brott samt för att förbättra samhällets stöd till denna grupp har Stiftelsen Tryggare Sverige fått möjlighet att, tillsammans med bland annat universitetet i Molise och franska inrikesministeriet, arbeta med ett EU-projekt. Projektet ”ACCESS Project – Against Crime: Care for Elders Support and Security” kommer bland annat att innehålla:

- en kartläggning utifrån befintlig statistik när det gäller omfattningen av brott mot äldre i Europa,
- en identifiering utifrån aktuell litteratur och befintlig statistik av relevanta faktorer att beakta i utarbetandet av praktiska riktlinjer till i första hand poliser, men även till åklagare, domare, advokater och andra praktiker, i syfte att öka deras kompetens om äldres situation och behov efter ett brott,
- kommunikation och spridning av riktlinjerna inom EU till polisutbildningar, departement, myndigheter och ideella organisationer.

För Stiftelsen Tryggare Sveriges vidkommande innebär projektet att vi på nationell nivå dels ska sammanställa befintlig data om äldres utsatthet för brott, dels genomföra en kartläggning av verksamheter och projekt som syftar till att stödja äldre som drabbats av brott. Därefter kommer vi tillsammans med övriga inblandade ta fram praktiska riktlinjer för hur denna grupp av brottsdrabbade bäst ska stödjas.

Projektet kommer att redovisas i samband med en internationell konferens i Campobasso, Italien i mitten av oktober 2012. Redan den 11-12 juni 2012 kommer emellertid Stiftelsen Tryggare Sverige vara värd för ett möte med projektgruppen i Stockholm. I samband med detta möte avser vi att bjuda in intresserade för att få inblick i projektet.