När den vi litar på sviker - om brott mot äldre

När den vi litar på sviker - om brott mot äldre

I gårdagens Aftonbladet rapporterades att en person anställd inom hemtjänsten misstänks ha stulit en stor summa pengar från en 83-årig man. Sammanlagt 153 639 kronor ska vid totalt nio tillfällen ha förts över från hans konto.

I maj i år åtalades kvinnan för trolöshet mot huvudman och bedrägeri. Men enligt uppgift jobbar hon fortfarande kvar inom hemtjänsten i kommunen. Socialchefen säger till Aftonbladet att personen stängs av nu, fem månader efter att åtal väckts. Rättegång inleds på onsdag.

Händelsen är dessvärre inte unik. Vi vet att det förekommer att personal och vårdgivare begår brott riktade mot äldre. Det kan handla om olika former av våld, inkluderat försummelse, men också brott som stöld och bedrägerier.

Det är särskilt svårt för den drabbade att utsättas av någon som personen står i beroendeställning till. Relationen kan också göra att den äldre inte vill eller vågar anmäla eller berätta för någon om sin utsatthet.

Det är mycket viktigt att kommun och hemtjänst arbetar förebyggande för att reducera risken att äldre utsätts för brott. Ett steg i det förebyggande arbetet är givetvis att vid misstanke om brott omedelbart stänga av personen.

Ytterligare en åtgärd är att det bör införas krav på utdrag ur belastningsregistret när någon söker en tjänst inom hemtjänst eller annan äldreomsorg. Med andra ord motsvarande krav som finns för personer som arbetar med barn och unga.

Att man tidigare dömts för till exempel bedrägerier eller grova stölder innebär givetvis inte att man aldrig mer ska kunna få ett arbete, däremot kan det innebära att man inte är lämplig för arbete inom hemtjänst eller annan äldreomsorg. Det är ingen mänsklig rättighet att få arbeta med våra äldre.