Moderaternas förnyelse

Statsminister Fredrik Reinfeldt skriver i dagens DN om hur Nya Moderaterna ska förnya och utveckla sin politik, http://www.dn.se/debatt/sa-ska-vi-fornya-och-utveckla-var-politik-infor-valet-2014. För att åstadkomma detta kommer Nya Moderaterna tillsätta fem centrala arbetsgrupper. Stiftelsen Tryggare Sverige välkomnar speciellt två av dessa arbetsgrupper.

Den första arbetsgruppen är ”Världens bästa skola” där Statsministern bland annat vill förbättra skolmiljön. I samband med en debattkväll 20 februari presenterade Stiftelsen Tryggare Sverige boken ”Ta din unge och spring – Om barn som utsätts för brott i skolan”. Boken bygger på intervjuer med ett stort antal rektorer, poliser, socialarbetare, föräldrar, lärare makthavare och drabbade. Den bild som framkommer är att det finns ett stort mått av godtycke hur brott hanteras av skolorna, och vilken hjälp de drabbade får. Vissa skolor polisanmäler alltid brott, medan andra väljer att inte göra något. I värsta fall kanske man istället låter så kallade kamratstödjare stötta de drabbade. För att läsa mer om boken klicka här. Med utgångspunkt i vad som framkommer i boken finner vi det ytterst viktigt att Nya Moderaterna lyfter dessa frågor i arbetsgruppen ”Världens bästa skola”.

Den andra arbetsgruppen som Stiftelsen Tryggare Sverige välkomnar är ”Bekämpa alla brott”. Här vill Nya Moderaterna förstärka deras politik för ökad trygghet och initiera kraftfulla insatser mot kriminaliteten och mot dess orsaker. Med anledning av de senaste veckornas debatt som bland annat initierades av Leif GW Perssons utspel i SVT:s ”Veckans Brott”, debattboken ”Vanmakt – Om brottsutredningar och de drabbades utsatthet” samt den pågående polisorganisationsutredningen välkomnar vi även denna arbetsgrupp. Stiftelsen Tryggare Sverige har tidigare både skrivit om vikten av att alla brott utreds så långt det är möjligt men också redovisat våra tankar utifrån polisorganisationsutredningen.

Vi välkomnar som sagt arbetsgrupperna och hoppas de kan bidra till att lyfta dessa viktiga frågor och bidra till ett tryggare Sverige!