Många trygga i Skåne

Sydsvenskan rapporterar i dag att Polisens årliga trygghetsundersökning visar att skåningarna överlag känner sig tryggare jämfört med för ett år sedan. Bland annat att oroar sig färre för att utsättas för brott och fler känner sig trygga med att röra sig ute på sena kvällar Däremot störs fler personer av att bilar kör för fort och fler oroar sig också för ungdomsgäng som bråkar och stör.

För Malmös del har det inte skett några större förändringar jämfört med förra årets undersökning. Malmöborna upplever inte att risken för att utsättas för våld eller brott är särskillt stor. Däremot tycker många att skadegörelsen och nedskräpningen har ökat och att missbrukare i utomhusmiljöer utgör ett problem.

Det enda område som visar negativa siffror är nordvästra Skåne, dår invånarna känner sig mindre trygga i dag jämfört med förra årets mätning.