Litet ekonomiskt stöd till enskilda jourer

För 18 år sedan inrättades Brottsoffermyndigheten och Brottsofferfonden. Detta var en kraftfull satsning som har bidragit till att initiera många forskningsprojekt samtidigt som den har haft stor betydelse för ideella organisationer inom området.

I dag har Brottsoffermyndigheten publicerat en sammanställning av projekt som beviljats medel ur Brottsofferfonden hösten 2012. Sammanlagt har drygt 17,5 miljon kronor delats ut till olika verksamheter och projekt med syfte att förbättra situationen för brottsdrabbade.

En stor del (ca 5 miljoner kronor) går till forskningsprojekt, vilket inte är särskilt anmärkningsvärt. Värt att notera är dock att endast en mindre del går till enskilda jourers verksamhet. Tar man bort de medel som avser samordning av vittnesstödsverksamhet får jourerna dela på cirka 2,5 miljoner kronor, vilket motsvarar 14 procent av fondmedlen. I denna summa ingår dock inte de 7 miljoner kronor som avser verksamhetsstöd till Brottsofferjourernas Riksförbund.

Noteras kan även att Brottsoffermyndigheten har delat ut 500 000 kronor till sig själv för en fördjupningsstudie om brottsoffers rättigheter.

Enligt vår mening är det nu dags att se över principerna för utdelning av medel ur Brottsofferfonden. Kanske är det så att en större del av Brottsofferfondens medel faktiskt ska gå till enskilda jourers verksamhet, inte minst mot bakgrund av att många har svårt att få tillräckliga kommunala bidrag.

Vi önskar alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!