Länspolismästare vill ha tips av missnöjda brottsoffer

Länspolismästare vill ha tips av missnöjda brottsoffer

Den senaste tiden debatt om missnöjet med polisens utredningar av brott har fått länspolismästaren Ingemar Johansson i Västra Götaland att reagera.

– Om vi har brustit i en utredning så vill jag gärna ha reda på det, säger länspolismästaren Ingemar Johansson i ett pressmeddelande.

Den senaste tiden har media haft fokus på polisens resultat och förmåga att förhindra samt klara upp brott. I olika sammanhang har personer boende runt om i Sverige berättat om ärenden där de ifrågasätter resultatet av utredningen eller kanske undrar varför det aldrig inleddes någon förundersökning efter deras anmälan.

Ingemar Johansson, länspolismästare i Västra Götaland, har följt mediedebatten och tycker att det är synd att de drabbade inte har vänt sig till polisledningen med sina synpunkter.

– Alla ärenden kan inte utredas av olika skäl – det kan handla om att det saknas spår eller att brottet begicks för länge sedan, men jag tycker ändå att det är viktigt att vi får en återkoppling om det är så att någon känner sig missnöjd med vårt agerande, säger han.

I första hand ska den som har frågor, synpunkter eller kanske klagomål vända sig till den person eller enhet som hanterar ärendet. Om man inte får en godtagbar förklaring där ser Ingemar Johansson gärna att man vänder sig direkt till honom.

– Vi vill hela tiden bli bättre. För mig är det jätteviktigt att få reda på om det finns några fel i vår organisation eller i vårt arbetssätt för att sedan kunna åtgärda dessa brister.

– Jag blir upprörd när jag får höra att målsägare eller brottsoffer inte har fått det bemötande de förtjänar eller att utredningar har tagit orimligt lång tid. Det är inte acceptabelt, men vi måste få reda på det för att kunna göra något åt det.

Den som har synpunkter på Polisens arbete i Västra Götaland ska i första hand kontakta utredande enhet, men kan även kontakta länspolismästaren på ingemar.johansson@polisen.se