Jönköpingspolisen medger misstag i samband med mordet på Carla Saado

Polismyndigheten i Jönköpings län gör nu en pudel och medger flera misstag i samband med mordet på Carla Saado i Huskvarna i november 2010. Den 31-åriga Carla Saado ringde polisen och berättade att hennes exman mordhotade henne. När polisen kontaktade jouråklagare tyckte denne inte att det fanns anledning att vidta åtgärder. Dagen efter knivmördades hon av sin man.

Efter ett inslag i Kalla fakta JO-anmäldes polis och åklagare för sitt agerande. Och nu erkänner de själva misstaget. I ett yttrande som har kommit in till Justitieombudsmannen erkänner polisen att man dels borde ha underrättat socialförvaltningen om att det fanns barn som befann sig i riskzonen och dels fört saken vidare med åklagare direkt morgonen efter dödshotet.

Riksåklagaren tycker däremot att jouråklagaren som inte ville ingripa efter dödshotet handlade korrekt. Riksåklagaren menar däremot att jouråklagaren morgonen efter kunde ha gett instruktioner om den fortsatta utredningen.

Framgångsfaktorer
Enligt vår mening finns i dag kunskap som innebär att det går att förbättra rättsväsendets arbete när det gäller brott i nära relationer. Åtgärderna som krävs handlar bland annat om att:

• Ta ”hotbrotten” på mycket större allvar än vad som varit fallet hittills.
  • Bygg upp en utredningsverksamhet som fungerar dygnet runt i hela Sverige, med poliser som utreder dessa brott på ett professionellt sätt och gen­om­för strukturerade hot- och riskbedömningar.
  • Utställ garantier för att det vid denna typ av brott omgående tas beslut om att inleda förundersökning och att brotten blir färdigutredda senast inom tre veckor.
  • Garantera att samtliga som anmäler att de utsatts för brott i nära relationer omgående får ett målsägande­biträde. Den brottsdrabbades behov och situation som ska sättas i första rummet.
  • Säkerställ att de drabbade redan vid anmälningstillfället får konkret information om möjligheter till stöd och skydd samt vart man kan vända sig när man är missnöjd med polisens bemöt­ande och/eller ärendets hantering.
  • Ge de lokala polisstyrelserna ett tydligt ansvar för att ovanstående åtaganden genomförs. Det är polisens förtroendekapital som är satt på spel.
  • Säkerställ att Rikspolisstyrelsen löpande inspekterar och avrapporterar hur de enskilda polismyndigheternas arbete förbättras när det gäller brott i nära relationer. Riksdag och regering måste bevaka att fastslagna prioriteringar verkställs.