Inbjudan till debattkväll om brott i nära relation – tema åklagare

Inbjudan till debattkväll om brott i nära relation – tema åklagare

Den 1 oktober 2011 ersattes lagen om besöksförbud med en ny lag, lagen om kontaktförbud (SFS 2011:487). Ett kontaktförbud får med­delas om det på grund av särskilda omständig­heter finns risk för att den mot vilken förbudet avses gälla kommer att begå brott mot, förfölja eller på annat sätt allvarligt trakassera den som förbudet avses skydda.

Stiftelsen Tryggare Sveriges granskning av det första året med den nya lagstiftningen visar att antalet som ansöker om kontaktförbud ökar, medan andelen beviljade kontaktförbud är på samma nivå som tidigare. Fortfarande finns också stora skillnader mellan landets 32 åklagarkammare när det gäller andelen beviljade kontaktförbud.

Vid åklagarkammaren i Norrköping beviljas exempelvis 50 procent och i Uddevalla 47 procent av ansökningarna om kontaktförbud, medan motsvarande siffra för åklagarkammaren i Eskilstuna är endast 16 procent och i Södra Skåne 19 procent.

I samband med den nya lagen om kontaktförbud infördes en möjlighet att sätta en fotboja utrustad med gps på den som döms till ett kontaktförbud. Men sedan lagen infördes har inte en enda person tvingats bära fotboja. Anledningen är att Rikspolisstyrelsen har misslyckats med att få fram den teknik som krävs.

Enligt Rikspolisstyrelsen kommer fotbojorna att finnas i verksamheten tidigast efter årsskiftet. Det vill säga mer än ett år sen den nya lagen infördes.

Hur fungerar åklagares arbete med lagen om kontaktförbud? I vilken utsträckning används strukturerade hot- och riskbedömningar? Varför skiljer det så mycket mellan olika åklagarkammare vad gäller andelen beviljade kontaktförbud?

För att belysa dessa frågor bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en debattkväll tillägnad ämnet. På plats för att debattera frågorna finns bland andra Peter Strandell, legitimerad psykolog och personsäkerhetsexpert. En eller flera åklagare bjuds in, men ännu har vi inget namn klart.

Tid: Måndag 19 november klockan 17.00-19.00
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Johanna Nivala via e-post johanna.nivala@tryggaresverige.org eller ring 08 29 20 00
Sista anmälningsdag: Fredag 16 november