Fler brott anmäldes 2011

Drygt 1,4 miljoner brott anmäldes i Sverige förra året, en ökning med 3 procent jämfört med år 2010. Framför allt stöldbrott och våldsbrott ökade förra året, visar preliminär statistik från Brottsförebyggande rådet, Brå.

För första gången på tio år ökade stöld- och tillgreppsbrott. Bland stöldbrotten var det fickstölder och cykelstölder som ökade mest. År 2011 anmäldes 65 687 fall av cykelstölder, en ökning med nio procent jämfört med 2010. Däremot minskade antalet stölder av bilar, och stölder ur bilar. Enligt Brå är det en trend som pågått sedan början av 2000-talet.

Antalet anmälda bedrägeribrott låg på ungefär samma nivå som år 2010, men däremot ser Brå att det har skett ett skifte i vilken sorts bedrägerier man ägnar sig åt. Datorbedrägerier, där skimming ingår, minskade med 22 procent. Det som istället har ökat är bedrägerier med hjälp av bluffaktura, där anmälningarna ökade med 29 procent.

Brottsförebyggande rådet konstaterar också att våldsbrotten ökade förra året, med tre procent till cirka 116 000 brott. Det ökade antalet anmälningar där utgörs framför allt av misshandelsbrott i samtliga åldersgrupper förutom mot barn 15-17 år. Antalsmässigt ökade misshandeln mot män över 18 år mest, med 1 110 fler anmälda brott, till cirka 42 400 brott.