Ett finger kan lämna mer än bara ett avtryck

Ett finger kan lämna mer än bara ett avtryck

Fingeravtryck från en brottsplats kan i framtiden inte bara avslöja vem brottslingen är, utan också om personen tagit droger, rört vid sprängämnen, eller till och med om boven precis druckit kaffe, det rapporterar i dag Sveriges Radios Vetenskap & miljö.

Det här enligt forskare vid Sheffield Hallam University i Storbritannien som utvecklat en ny metod för att undersöka både vilka substanser som varit i kontakt med fingrets undersida, men också vad huden i sig har utsöndrat.

Genom att ta flera bilder av fingeravtrycket med en så kallad masspektrometer som mäter tyngden av jonerna i fingeravtrycket, så kan man få reda på mer om vad brottslingen har haft för sig och vad personen har för vanor. Forskarna tror att den nya tekniken kan bli tillgänglig för polisen inom 3 år, rapporterar BBC.

En handfull familjer värden över saknar helt fingeravtryck. Enligt ny forskning som publiceras i tidskriften The American Journal of Human Genetics så beror avsaknaden av de vågiga linjerna på undersidan av fingret på en genmutation i den nedärvda arvsmassan.

Adermatoglyfi som det kallas, skulle kanske kunna vara perfekt för en brottsling som inte vill lämna fingeravtryck efter sig. Om det inte vore för de brittiska forskarnas nya metod att upptäcka mer än bara det fysiska mönstret under fingret.

Science om mysteriet med fingrar utan avtryck (http://news.sciencemag.org/sciencenow/2011/08/the-mystery-of-the-missing-fingerprints.html?ref=hp)