Domar som väcker frågor!

Domar som väcker frågor!

Uppsala: En ung tjej med ca två promille alkohol i blodet blir indragen på en toalett av två äldre killar. Blir brutalt våldtagen och får bl.a. skador i underlivet. Friande dom i hovrätten eftersom tjejen inte ansågs vara i hjälplöst tillstånd/inte gjorde tillräckligt motstånd.

Stockholm: En man våldtar sin flickvän genom att köra upp fingrar i vaginan. Friad i hovrätten från våldtäkt då han inte ansågs ha sexuellt motiv, utan utförde en "otrohetskontroll".

Umeå: En tjej blir fasthållen och våldtagen med en vinflaska av tre killar. Hon började blöda i underlivet. Alla männen friade i tingsrätten eftersom de "inte hade uppsåt att skada".

Många är intresserade av frågorna, men inte av svaren
Det finns anledning att ifrågasätta fler domar från senaste tiden. Vad kan då göras för att komma till rätta med dessa problem? De senaste årens diskussion handlar i princip uteslutande om hårdare tag, bättre lagstiftning, ökade resurser, mer utbildning etc.

Dessa förslag är dock till stora delar en politisk retorik: Vi har överlag goda resurser, bra lagstiftning, stor kunskap och vet vad som behöver göras för att förebygga brott och säkerställa att de som drabbas får hjälp, stöd och skydd. Problemet är att det inte blir gjort!

Det går att förbättra stödet till brottsdrabbade
Vi ser två viktiga åtgärder för att förbättra situationen för de som drabbas av brott. För det första handlar det om en tydligare ledning och styrning (så kallad accountability) i syfte att säkerställa att personal inom bl.a. rättsväsende tillämpar den lagstiftning och de regler som redan finns. För det andra handlar det om att säkerställa att de som drabbas av brott informeras om vilka rättigheter man har i förhållande till polis, åklagare etc.