Belysning viktigare än fler poliser och övervakningskameror

Det är inte fler poliser och övervakningskameror som får människor att känna sig trygga i det offentliga rummet. Det visar en undersökning från Novus Opinion som tagits fram på uppdrag av Belysningsbranschen. Det som skapar mest trygghet är istället fler och bättre belysta gator och torg. En åsikt som får stöd hos Brottsförebyggande rådet som menar att bättre belysning kan minska mängdbrottsligheten med cirka 20 procent.

– Alltför många har felaktigt tagit för givet att kameraövervakning och även fler poliser automatiskt skapar trygghet. Vår undersökning visar att det inte räcker och att människor vill ha en helhet där belysning är en minst lika viktig faktor, säger Belysningsbranschens VD Magnus Frantzell.

Att satsa på förbättrad utomhusbelysning kan enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) medföra att brottsligheten sjunker med närmare 21 procent. BRÅ:s slutsats är att förbättrad utomhusbelysning bör vara en del av kommunernas brottsförebyggande program.

– Jag är inte överraskad över Brottsförebyggande rådets siffror. De stämmer väl överrens med den undersökning som vi låtit Novus Opinion genomföra. Vår uppmaning till kommunerna är att tydligt prioritera utomhusbelysning och sluta se det som ett möjligt besparingsområde avslutar Magnus Frantzell.

Närmare tusen svenskar svarade på frågan: Vad anser du är viktigast att din kommun ska göra för att öka din trygghet när du vistas ute mörka kvällar och nätter? Svaren fördelade sig enligt nedan:

Ökad och bättre belysning i parker, gångtunnlar, torg och gångvägar   (47%)
Fler poliser på allmänna platser   (23%)
Övervakningskameror på allmänna platser   (11%)
Mer kollektivtrafik på kvällar och nätter   (7%)
Ta bort träd och buskar vid gångvägar   (5%)
Annan   (2%)
Vet ej   (4%)