Återblick på årets debattkvällar

Under det gångna året har Stiftelsen Tryggare Sverige arrangerat 10 välbesökta debattkvällar på Pressklubben i Stockholm. En handlade om det framtida arbetet med brottsdrabbade där justitieminister Beatrice Ask konstaterade att det är stora skillnader i kvalitet och resultat mellan olika orter och för olika myndigheter. Justitieministern konstaterade även att polisen misslyckats med att ta till vara de resurser som det nya antalet polistjänster borde givit samt att det finns ett problem inom polisen med makthavare som blockerar förändring och utveckling. En annan av debattkvällarna handlade om kriminaljournalistik och brottsdrabbade. Medverkade gjorde frilansjournalisterna Stefan Wahlberg och Ninna Mörner samt etikombudsmannen Justus Bennett vid Journalistförbundet som var överens om att många drabbade vill berätta sin historia samtidigt som media måste respektera att människor är i chock. Frågan väcktes även hur etiskt sinnad en journalist kan vara om man vill ha jobbet kvar? En av årets sista debattkvällar handlade om barns utsatthet och medverkade gjorde bl.a. advokaten Eva Kornhall som menar att domstolar inte tar hänsyn till barns berättelser eller barns önskemål. Hon beskrev även att många kommuner, framför allt i Halland och Västra Götaland, tillämpar PAS (Pasrental Alienation Syndrome) och hävdar att mammor hjärntvättar sina barn och på så vis får dem att berätta om övergrepp från pappan. Kornhall avslutade med att hon börjat tappa tron på det svenska rättsväsendet i sin kamp för utsatta barn. Många av dessa enskilda debattkvällar finns sammanfattade på vår hemsida (se www.tryggaresverige.org).

Mitt i julstressen, måndagen den 19 december, samlades ett 30-tal personer på Pressklubben för att blicka tillbaka på det gångna året. Diskussionen började med de vanliga kraven på ökade resurser och mer utbildning. Ganska snart kom emellertid inläggen istället att handla om behovet av ledning och styrning, vilket har varit en röd tråd under årets debattkvällar (jämför även Riksrevisionens senaste rapport). Några teman som diskuterades under kvällen var:

• Problem med chefer som ”abdikerar” och som inte leder eller styr verksamheten.
  • Habberstads konsultrapport om tillståndet inom polisen med en ”chefsvärld” och en ”produktionsvärld” som aldrig möts samt en kvardröjande monopolverksamhet ”vi är oss själva nog”.
  • Brottsutvecklingen i Sverige kontra bl.a. New York, inklusive en diskussion om personligt ansvar/ansvarsutkrävande på mellanchefsnivå (accountability) samt betydelsen av offentliga toaletter för det offentliga rummets användande.
  • Skolans som brottsplats

Det kom även upp förslag på nya ämnet att debattera till våren, däribland våld och hot i arbetslivet (23/1) och barns utsatthet för våld och hot i skolan (20/2).

Vi vill önska alla gamla och nya medlemmar i Viktimologiskt Nätverk ett Gott Nytt År!

Vill du bli medlem
Medlemskap i Viktimologiskt Nätverk kostar 250:-/år (150:- för studerande och pensionärer respektive 1000:- för företag och organisationer). Betala in summan på bankgiro 263-4624. Märk talongen med namn och e-postadress. För mer information om Viktimologiskt Nätverk, kontakta Therese Holmberg på telefon 08-29 20 00 eller via e-post therese.holmberg@tryggaresverige.org