Punk, glamour och queeraktivism på Tensta konsthall

Punk, glamour och queeraktivism på Tensta konsthall

Lördagen den 7 september, 11.00—00.00

Medverkande: Ron Athey i samarbete med Hermes Pittakos, BLOW / George Chamoun med BLEACH, Mzamo Nondlwana med flera,, Constance Brosse i samarbete med Olga Rozenblum, Vaginal Davis, Hendrik Folkerts, Maria Norrman, Radical Love / Samuel Girma och Sam Hultin, Iris Smeds, Stix Omar featuring Bror Ida Lennartsson, Lisa Teasley samt Cecilia Widenheim.

Med inspiration från Vaginal Davis som konstnär och mentor arrangeras The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted en heldag på Tensta konsthall med performances, mini-föreläsningar, workshops, gemensamma måltider och överraskningar. Deltagarna kommer att introduceras till Vaginal Davis underbara värld i dialog med ett antal kollegor från när och fjärran, en sällan skådad line-up, och får ett certifikat i slutet av den intensiva ”dagskursen”.

Vaginal Davis har gjort iscensättningen till ett yrke. Hon var en av grundarna till queerpunkunderground-rörelsen i hennes födelsestad Los Angeles på 1980- och 90-talen, innan hon flyttade till Berlin 2005 för att utveckla en ledande roll i det queerkulturella livet i den tyska huvudstaden. I hennes banbrytande och fascinerande mångsidiga ouevre möts punk och glamour, queeraktivism möter racial justice och motstånd möter glädje. Vaginal Davis har också en lång karriär som pedagog, verksam som gästprofessor vid olika konsthögskolor och universitet, bland annat vid Konsthögskolan i Malmö. Hennes studenter finns överallt och förlänger hennes arv genom en rad samtida konstpraktiker.

The Vaginal Davis Universitet for the Damaged and Gifted arrangeras av Cecilia Widenheim (Tensta konsthall) och Hendrik Folkerts (curator för internationell samtidskonst och utställningschef, Moderna Museet). Projektet är en del av utställningen Magnificent Product, som är initierad av Moderna Museet och äger rum på flera platser i Stockholm; på Moderna Museet, Nationalmuseum, Accelerator, Index—Stiftelsen Svensk Samtidskonst, MDT (Moderna Dansteatern) och Tensta konsthall. Varje institution lyfter fram en unik aspekt av Vaginal Davis expansiva konstnärliga praktik.

Program, lördagen den 7 september

11.00
School Bell Rung by Cecilia Widenheim and Hendrik Folkerts Dissociative Sparkle Dean
11:10
19:30
Plenum 9: Radical Love (Samuel Girma and Sam Hultin) with edibles
21:30
Plenum 10: BLOW (with BLEACH, Mzamo Nondlwana and others, organized by George Chamoun)
24:00 Midnatt
Commencement (Pomp, Stank und Circumstance)

Med reservation för ändringar.

För mer information om konstnärerna, se länken till vår hemsida här.
För bokning av biljetter till evenemanget, klicka på länken här.

Projektet genomförs med stöd av Andy Warhol Foundation for the Visual Arts och Terra Foundation for American Art.

Kontakt Tensta konsthall:
Cecilia Widenheim