Svenska elever i fokus när OECD utforskar innovativa miljöer för lärande

I veckan deltar svenska elever, lärare och skolledare i en workshop med OECD i Paris där deras erfarenheter och synpunkter tas in i OECDs pågående arbete kring innovativa lärmiljöer för dagens och morgondagens utbildningssystem.

Workshopen arrangeras av stiftelsen DIU, Sverige och Senter for IKT i Utdanningen, Norge, i samverkan med OECD. I efterdyningarna av debatten kring Pisa har utbildningsminister Jan Björklund vänt sig till OECD för att genomföra en skolkommission. Det är då extra intressant att i detta sammanhang visa på kvalitativt goda exempel från svensk skola.

Svenska elever från gymnasieskolan Spyken i Lund och Katedralskolan i Skara (medverkade i Gomorron Sverige, 10 januari ) visar  dagens framtidsinriktade lärmiljöer, där pedagogiskt nytänkande och goda resultat går hand i hand. Här kommer även norska elever från Bergen och Sandvika samt danska elever från Örestad och Århus att medverka.

Från OECD medverkar David Istance, vid OECDs  center för forskning kring utbildning och innovation och ledare för projektet  ”Innovative Learning Environments”. Från Skandinavisk forskning medverkar bland annat Thomas Fürth, forskningsledare på Kairos Future, som har genomfört ett antal studier kring framtidens lärande och framtidens lärare, professor Tomas Kroksmark, högskolan för lärande och kommunikation i Jönköping och professor Ola Erstad, Institutt for pedagogikk, Oslo universitet, som svarat för flera forskningsprojekt inom området skolutveckling och kunskapsbyggande med digitala verktyg.

Skandinaviska exempel står fortsatt i fokus senare i veckan med Scandinavia@BETT, fredag 24 januari på Europas största konferens och mässa kring skolutveckling, BETT i London. Där ska elever och lärare inför en stor internationell publik presentera innovativa exempel på kvalitativt lärande och goda resultat med stöd av digitala verktyg i olika former. Arrangemanget i London görs i samverkan mellan BETT, stiftelsen DIU, Sverige, och Senter for IKT i Utdanningen, Norge.

Intresserad av att veta mer eller delta

Kontakta: Peter Becker,

ordförande i Stiftelsen DIU som är på plats både hos OECD i Paris, den 21-22 februari och på BETT i London, 22-24 januari. peter.becker@diu.semobil+46 (0)70 710 44 53

Medverkande svenska skolor:

Anette Almqvist, gymnasiechef, Skara: anette.almqvist@skara.se

Karin Stavne, gymnasiechef., Lund: karin.stavne@lund.se

Stiftelsen DIU är en oberoende, obunden och icke-vinstdrivande organisation. DIU verkar för att stärka ställningen för lärande med stöd av IT genom att skapa arenor, arrangera aktiviteter och bygga nätverk mellan skolor, kommuner, organisationer, myndigheter och forskare kring en skola med moderna arbetsformer som utvecklar kompetenser i takt med tiden.

För att förändringar ska ske söker DiU samla många aktörer - drivande lärare och skolledare i samspel med kommuner, myndigheter, riksdag, forskare, leverantörer, förlag och andra aktörer. Tillsammans gör vi BETT-resor, konferensen Framtidens lärande och delar ut lärarpriset Guldäpplet. Se www.diu.se