Lärarpriset Guldäpplet har delats ut sedan 2002. Foto: Bo Helmersson.

Lärarlag från anpassad grundskola i Huddinge nominerat till lärarpriset Guldäpplet

Skolans största tillgång är dess lärare, som dagligen inspirerar och utmanar eleverna. Nu publicerar lärarutmärkelsen Guldäpplet årets nominerade lärare, från hela landet, från förskola till gymnasium och komvux, som av kollegor och skolledare nominerats till det prestigefyllda lärarpriset Guldäpplet. Vi öppnar skattkistan!

– I den offentliga debatten har det handlat mycket om skärm eller pärm i skolan. Årets nomineringar till lärarutmärkelsen Guldäpplet visar hur professionella lärare och förskollärare kombinerar traditionella och digitala verktyg och medieformer för att ge eleverna de bästa förutsättningarna för lärande. I år ser vi också hur AI gör sitt insteg i skolan, som stöd för både elever och lärare, säger Peter Becker, juryns ordförande

I en tid då debatten ibland gett intrycket av att svenska elever sitter framför en dator utan närmare pedagogiska överväganden, visar de nominerade till Guldäpplet en annan verklighet.

– De nominerade lärarna, liksom många andra lärare i vårt land, använder digitala verktyg som en del av en genomtänkt pedagogik för att inkludera och stötta varje elev, särskilt de med särskilda behov. Det handlar inte om skärm eller ej, utan om hur vi bäst använder alla tillgängliga resurser för att skapa en likvärdig och inkluderande utbildning. Genom att kombinera traditionella och digitala metoder skapar dessa lärare möjligheter för alla elever att nå sin fulla potential, säger Alexandra Blomberg, ILT Education, och medlem av Guldäpplets jury.

Bland de nominerade finns lärarlaget på Lindskolans anpassade grundskola i Huddinge, en kommunövergripande anpassad grundskola (tidigare grundsärskola) för elever med autism och autismliknande tillstånd med förskoleklass samt årskurs 1-9.

Lindskolans lärare har, under flera år, utvecklat arbetet med kommunikation genom digitalt stöd. De digitala verktygen är också en stor pedagogisk hjälp när de gäller att bryta ner det abstrakta i lärandet genom att till exempel låta eleverna själva delta i filmer, där det de behöver träna på utspelas.

Lärarlaget samverkar också med forskare, bland annat för att öka förståelsen kring klassrumskommunikation mellan elever och pedagoger/lärare i sammanhang där digitala verktyg ingår och synliggöra hur elever med kommunikationssvårigheter använder olika digitala resurser för att kommunicera.

I lärarlaget ingår: Annett Andersson, Helena Perlskog, Katarina Sjöberg, Nella Celik, Jenny Pettersson, Catrin Tall och Nina Siirtola.

Bland de nominerade utser juryn, bestående av tidigare pristagare och partners, tre finalister som presenteras fredagen den 4 oktober. Prisutdelningen kommer att ske i samband med Guldäpplets Dag, i Stockholm torsdagen den 24 oktober.

Om Guldäpplet
Guldäpplet är en årlig utmärkelse sedan 2002 som syftar till att synliggöra lärare som utvecklar skolan och undervisningen med stöd av traditionella och digitala verktyg, medier och arbetsformer. Lärare som lyfter både sina egna elever och sina kollegor, genom samarbete och delande av erfarenheter. Nomineringarna görs av kollegor, skolledare och skolhuvudmän över hela landet. Det betyder att det är skolans professioner som väljer ut, motiverar och lyfter fram sina kandidater. Utmärkelsen blir på så vis en spegling av professionernas egen bedömning av viktiga insatser och trender.

Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Sveriges Lärare, Sveriges Kommuner och Regioner, Skolverket, eTwinning, Binogi, ILT Education och Netsmart, tillsammans med stiftelsen DIU, grundare och koordinator.

I juryn medverkar de två senaste årens Guldäpplepristagare, tillsammans med företrädare för samtliga partners samt Susanne Kjällander, docent vid Stockholms universitet.

Peter Becker, ordförande Guldäpplets jury
tfn: 070-710 44 53