Kommuner tar kliv mot digitalt lärande i skolan: GULDTRAPPAN

Nu öppnar GULDTRAPPAN för nominering. Guldtrappan är den nyinstiftade utmärkelse som ska inspirera kommuner och andra skolhuvudmän till digitalt lyft i skolan

De senaste åren har vi sett en rad skolor och kommuner och andra skolhuvudmän göra satsningar på en dator till varje elev och skolans digitalisering. Nu är det dags för nästa steg. Från goda exempel och enstaka föregångare bland huvudmän står vi inför en bredare genomförd skolutveckling, där skolor, lärare och elever drar nytta av digitaliseringen för kunskapsutveckling, samarbete och personlig utveckling.

Utmärkelsen GULDTRAPPAN är ett av stegen i skolans digitala utveckling.. Utmärkelsen skall gå till kommuner och andra skolhuvudmän som arbetar långsiktigt och strategiskt utifrån styrdokumenten för ett framgångsrikt digitalt lärande i skolan, med gott ledarskap för kompetensutveckling och kollegialt lärande, digitala lärresurser och nätbaserat samarbete.

Nomineringsprocessen för Guldtrappan är gedigen och utgår från internationell forskning liksom beprövad erfarenhet, såsom forskningsprojektet Unos Unos slutrapport (2014) och lokalt skolutvecklingsarbete. Den kopplas till mått för skolutveckling, bland dem Sveriges Kommuner och Landstings (SKL) nya bedömningsverktyg LIKA.

De punkter juryn för Guldtrappan kommer att bedöma är respektive kommuns/skolhuvudmans:

• Vision, strategi och plan för digital skolutveckling

• Digital infrastruktur

• Digitala lärresurser och verktyg

• Pedagogiskt ledarskap

• Inkludering av alla elever

• Digitalt förändringsarbete för att utveckla nya och innovativa pedagogiska arbetssätt

och arbetsformer

• Pedagogiskt erfarenhetsutbyte

– När skolans digitalisering tar nya kliv uppåt och framåt så behöver de som leder utvecklingen synliggöras. Utmärkelsen Guldtrappan blir då ett viktigt inslag, säger Per-Arne Andersson, Sveriges Kommuner och Landsting.

Bakom Guldtrappan står Skolverket, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Skolledarförbundet, Skolchefsföreningen, Fronter, Gleerups, Liber, LIN Education, Netsmart samt initiativtagarna stiftelsen DIU och Sveriges Kommuner och Landsting.

– Det är glädjande och lovande med det partnerskap som bildats kring Guldtrappan. Det är bara genom bred samverkan vi kan ta stora kliv framåt, säger Peter Becker, Stiftelsen DIU.

Sista datum för nominering är den 1 oktober 2014 och Utmärkelsen Guldtrappan kommer att delas ut första gången vid konferensen Framtidens lärande under våren 2015.

”Guldtrappan – för kliv mot digitalt lärande”

Mer information på webben: diu.se/guldtrappan

Peter Becker, Stiftelsen DIU, tel: 070-710 4453

Hans Renman, Sveriges Kommuner och Landsting, tel: 070-601 0323