Hearing med danska myndigheter, forskare och praktiker och svenska kommentatorer: Dansk digital skolutveckling – i ett svenskt perspektiv

Dansk digital skolutveckling – i ett svenskt perspektiv

Tid: 20 maj, kl 12.30-15.30 (platser intas senast kl 12.15)

Plats: Riksdagen, Stockholm, andrakammarsalen

Av stort intresse för svensk skoldebatt är Danmarks pågående satsning på skolutveckling, med digitalisering som en integrerad del. I presentationer, kommentarer och samtal presenteras under dagen dansk skolpolitik och erfarenheter. Dessa kommenteras ur ett svenskt perspektiv. Syftet är att ge ett perspektiv på vad en nationell strategi för digital skolutveckling kan innebära.

Danmark har en samlad digitaliseringsstrategi för offentlig verksamhet som också innefattar skolan. En pågående insats (2012-2017) kring skolutveckling med en integrerad digital satsning omfattar en systematisk försöksverksamhet och utvärdering i samverkan med universitet (demonstrationsskole-försök). Andra viktiga inslag är en utvecklingsfond och stöd för inköp av digitala läromedel, initiativ kring digital infrastruktur inklusive trådlösa nät och en distributionsplattform för lärresurser samt nationella nätverk för skolledare och lärare. Insatsen inleddes under föregående borgerliga regering och fullföljs nu av en S-ledd regering.

Syftet med hearingen är att ge ett perspektiv på och en bakgrund till vad en nationell strategi för digital skolutveckling har inneburit för den danska skolan. Med presentationer, kommentarer och samtal diskuteras vad en svensk nationell politik för digital skolutveckling kunde innebära för den svenska skolan.

Medverkande från Danmark är:

Kristoffer Lange, kontorschef Styrelsen for IT og læring, undervisningsministeriet i Danmark, Jeppe Bundsgaard, professor, Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus universitet, Janus Benn Sörensen, direktör, Clio Online.

De danska erfarenheterna kommenteras av:Katarina Lycken Rüter, undervisningsråd, Skolverket, Berner Lindström, professor Göteborgs universitet, Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges skolledarförbund, Anders Almgren, 1:e vice ordförande, Lärarnas Riksförbund, Åsa Steholt Vernerson, ordförande Läromedelsförläggarna, vd Gleerups Utbildning samt Andreas Aurelius, handläggare, Vinnova

Arrangörer

Hearingen arrangeras av riksdagsledamöterna i utbildningsutskottet Roza Güclü Hedin (S) och Camilla Waltersson Grönvall (M) i samarbete med Stiftelsen DIU och partners Lärarnas Riksförbund, Skolverket, Sveriges Kommuner och Landsting, Sveriges Skolledarförbund, Svenska Läromedel, Vinnova. Moderator och programansvarig för dagen är Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU.

Anmälan: Du anmäler deltagande till framlar@diu.se, ange PRESS. Möjlighet finns för intervjuer med de danska och svenska medverkande kl 15.30. Boka i förväg.

Kontakt: Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU, tel: 070-710 44 53, peter.becker@diu.se

12.15 Alla på plats i salen

12.30 Inledning
Camilla Waltersson Grönvall utbildningspolitisk talesperson (M), ledamot i utbildningsutskottet

12:45 Dansk skolutveckling med integrerad digitalisering
Kristoffer Lange, kontorschef Styrelsen for IT og Læring, undervisningsministeriet i Danmark

Danmark har en samlad digitaliseringsstrategi för offentlig verksamhet som också innefattar skolan. En pågående insats (2012-2017) kring skolutveckling med en integrerad digital satsning omfattar en systematisk försöksverksamhet och utvärdering i samverkan med universitet (demonstrationsskole-försök). Viktiga inslag är en utvecklingsfond och stöd för inköp av digitala läromedel, initiativ kring digital infrastruktur inklusive trådlösa nät och en distributionsplattform för lärresurser samt nationella nätverk för skolledare och lärare. Insatsen inleddes under föregående borgerliga regering och fullföljs nu av en S-ledd regering.

Kommentarer: Matz Nilsson, förbundsordförande Sveriges skolledarförbund och Katarina Lycken Rüter, undervisningsråd Skolverket.

13.30 Paus

14.00 Forskning, försöksskolor och lärarutbildning
Jeppe Bundsgaard, Aarhus universitet

Den danska skolsatsningen inkluderar en systematisk försöksverksamhet och utvärdering i samverkan med universitet (demonstrationsskole-försök). Andra viktiga inslag är nationella nätverk för skolledare och lärare.

Kommentarer: Anders Almgren, 1:e vice ordförande Lärarnas Riksförbund och Berner Lindström, professor Göteborgs universitet.

14.45 Digitala lärresurser
Janus Benn Sörensen, direktör Clio Online

Viktiga inslag i den danska nationella strategin är en utvecklingsfond och stöd för skolors inköp av digitala lärresurser och läromedel, liksom initiativ kring "single sign on", uni-login (jfr svenska skolfederation) och en distributionsplattform för lärresurser och digital infrastruktur inklusive trådlösa nät.

Kommentarer: Åsa Steholt Vernersson, ordförande Läromedelsförläggarna, vd Gleerups Utbildning och Andreas Aurelius, handläggare Vinnova.

15.30 Avslutning
Roza Güclü Hedin, (S) ledamot i riksdagens utbildningsutskott