Goda möjligheter till en blocköverskridande uppgörelse kring digitalisering i skolan

Allianspartierna föreslår en nationell strategi för skolans digitalisering. Det har länge efterfrågats en nationell strategi för it i skolan. Nu har Allianspartierna enats om ett gemensamt förslag kring "En nationell strategi för skolans digitalisering".

Förslaget är riktigt bra med sin inriktning på uppdrag till Skolverket, kring elever, lärare och rektorers förutsättningar att använda digitala resurser för att säkra likvärdighet och nå målen.

Med tanke på att utbildningsminister Gustav Fridolin i slutet av april i en intervju i Dagens Samhälle, utlovade en nationell plan för digitalisering under detta år verkar det nu finnas förutsättningar för en blocköverskridande långsiktigt uppgörelse kring skolans digitalisering.

Allianspartierna tar i sitt förslag upp att Skolverket bör få i uppdrag att ta fram en nationell strategi för skolans digitalisering, och att denna bör utgå från prioriteringar, mål och åtgärder utifrån fyra fokusområden:
1. Nya hjälpmedel för eleverna
2. Lärare med digital kompetens
3. Uppkopplade klassrum
4. Framtidsinriktade rektorer

Förslaget refererar till det utvecklingsarbete som pågår i många skolor och pekar samtidigt ut ett av de avgörande motiven för en nationell strategi - just bristen på likvärdighet, att inte alla elever får chansen att dra nytta av de digitala möjligheterna.

Förslaget är förankrat i tidigare utredningar och förslag, som stiftelsen DIUs och IT&Telekomföretagens Beslutsboken, Digitaliseringskommissionens betänkande samt förslaget från SKLs Forum för skolans digitalisering.

Här bör nu finnas goda möjligheter till en blocköverskridande långsiktig uppgörelse kring digitalisering i skolan.

Peter Becker
Ordförande Stiftelsen DIU