DIU utmanar skolor – bidra till Wikipedia!

Uppslagsverket Wikipedia bygger på öppet deltagargenererat innehåll, med refererade och granskade bidrag. Det har givit upphov till världens största uppslagsverk med en ständigt uppdaterad och växande kunskapsbank. Wikipedia är därmed en viktig resurs för undersökande arbete i all världens skolor. Det drivs av Wikimedia Foundation utan vinstintressen, annonser eller kommersiell styrning.

Stiftelsen DIU bidrar nu med en donation till Wikimedia Foundation och uppmanar skolor och huvudmän att göra samma sak för att bidra till fortsättning av denna viktiga resurs och dess öppna kollektiva kunskapsprocess.

Tidskriften DIU har speglat skolarbeten där medvetenhet om källkritik kombineras med kreativt skrivande för en publik, för offentlighet, i ett arbete där elever fördjupar sig i ett område och skriver en artikel för Wikipedia, Dans, Skype och Wikimedia – en vanlig dag i skolan
Arbetet belönades med lärarpriset Guldäpplets särskilda pris 2014.

Stiftelsen DIU
Kontaktperson:

Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU, tel: 070-710 4453

Stiftelsen DIU

Stiftelsen DIU, Datorn i Utbildningen, är en oberoende och icke-vinstdrivande stiftelse vars syfte är att utveckla svensk skola med it som katalysator. Särskilt är fokus på den professionella kunskapsbildningen kring den beprövade erfarenheten av lärande idag liksom på lokala och nationella förutsättningar för denna kunskapsprocess. Vi driver på utvecklingen genom konferensen Framtidens lärande, seminarier, resor och nationella utmärkelser som Guldäpplet och Guldtrappan, alla baserade på breda nationella partnerskap med myndigheter, organisationer och leverantörer och därtill genom vår egen tidskrift DIU och rapportserie DIU
rapport.

Mer information: www.diu.se