Äntligen! Men Sverige behöver en kraftfull nationell satsning för att ta vara på digitaliseringens fulla möjligheter inom skolan

Regeringen ger idag Skolverket uppdrag kring it som pedagogiskt verktyg.

Äntligen kommer så ett regeringsuppdrag till Skolverket kring digitaliseringen av skolan. Skolverket ges nu ett uppdrag för genomförande av ett spektrum av program för skolutveckling, med sikte på ett antal av de områden som är aktuella, med en årlig ram på 140 miljoner kr och en start under 2015 med 19 miljoner kr. Uppdraget är att ta fram och genomföra nationella skolutvecklingsprogram med sikte på huvudmän och skolor i syfte att elever ska nå resultat, få stöd tidigare vid behov och nå kunskapsmålen bl a med it som pedagogiskt verktyg.

– Uppdraget är ett steg framåt, säger Peter Becker, ordförande för Stiftelsen DIU vilken envist drivit frågan om digitaliseringen som en nödvändig del i en skola i tiden. Digitaliseringen är inte främst ett syfte i sig, utan ett nödvändigt led i arbetet med att nå kunskapsmålen, ge specifikt stöd åt varje elev och förenkla administration. Det som inte hände under åtta år med förra regeringen börjar nu hända efter 8 månader med den nya. Och enigheten är stor över partigränserna kring denna fråga, så förutsättningarna är goda. Men mycket återstår:

– Samtidigt är uppdraget och de ekonomiska ramarna för snäva. Att direkt inleda insatser är nödvändigt, men här saknas en helhetssatsning på digitalisering med tre komponenter i en mer genomgripande plan baserad på de förslag som tidigare lagts fram av områdets aktörer, 1) nationella insatser kring infrastruktur för digital tillgänglighet inklusive federation, 2) en mer djupgående beredning kring professionsbaserad kunskapsbildning för lärare och skolledare och formerna för denna, 3) insatser för att främja och tillgängliggöra digitala lärresurser – allt i samverkan med högskola och forskning.

Sverige behöver idag en kraftfull nationell satsning för att ta vara på digitaliseringens möjligheter att ge den unga generationen kunskaper, kompetenser och erfarenheter för att möta framtiden. En samlad politik för området krävs. Liksom i våra nordiska grannländer måste ett betydligt starkare fokus sättas på digitaliseringen, dess genomgripande möjligheter och konsekvenser på ungdomsskolans område.

Kontaktperson Peter Becker, 070 710 4453, peter.becker@diu.se
DIU, http://www.diu.se