Omslag till "En resa genom krigets Ukraina...."

Uppdaterad utgåva av "En resa genom krigets Ukraina...." skriven av Cyril Hellman

Cyril Hellmans En resa genom krigets Ukraina släpps nu som uppdaterad pocket. I juni blev boken den första reportagebok i världen att släppas om Rysslands invasion av Ukraina. Boken skildrar hur Hellman och norske författaren och sociologen Geir Angell Øygarden i mars 2022 reser genom Ukraina. För en svensk publik är Geir mest känd som Karl Ove Knausgårds bästa vän i serien Min Kamp men i Norge och Danmark ses han lite som Hellman skriver ”en Hunter S Thompson minus drogerna”.

De interagerar och reser med folket, hamnar i Butja under artilleribeskjutning dagen före ryssarnas reträtt när de första av flera folkmord uppdagas och på ett humoristiskt sätt skildras ressällskapets diametralt olika personlighetsdrag. Pocket som Stevali Fakta släpper nu är uppdaterad med ett långt förord om vad som hände med det sexåriga barnet och modern som Hellman i slutet av första utgåvan bestämt sig för att hjälpa ut ur Lychansk innan ryssarna erövrat staden. Han redogör också för fortsättningen av kriget och debatten på svenska kultursidor.

Röster om boken:

Boken är oavbrutet medryckande, men den främsta kvaliteten består i att Hellman är fullkomligt orädd när han skriver. Det har till följd att man genast förstår att hans uppsåt är ärligt" Horace Engdahl

" En närgången och personlig skildring från frontlinjen i Ukraina som berör på djupet. Här ryms både en politisk analys av världsläget och kriget som närgångna porträtt av de drabbade familjerna" Jörgen Lund ETC

Cyril Hellman och skådespelaren Ola Rapace kommer till helgen gästa TV4 Nyhetsmorgon Efter tio om Rapces tolkning av Hellmans diktsamling Allt går i bitar om ett vid förlossningen förlorat barn. Rapaces tolkning sker på Polisteatern den 6 och 7 februari. (Allt går i bitar är utgiven av Stevali Skön).

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta,  Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.