Omslag "Refrängen, en bok om livet - typ"

Refrängen, en bok om livet - typ!

Nu finns en ny och helt unik bok ute i handeln. Det är en bok om begravningar, men den handlar väldigt lite om döden och väldigt mycket om livet. Författarnas förhoppning är att boken kommer att revolutionera vår syn på begravningar, initiera samtal vi aldrig haft och bjuda på många skratt. Kanske kan den också se till att släktfejder minskar, döden avdramatiseras, begravningar blir personliga och försäljningen av smörgåstårtor rasar? Det är helt enkelt dags att tänka på refrängen, för alla vet ju att den aldrig kommer i slutet av en sång – den sätter tonen för hela rasket!

Bakgrund

För ett drygt år sedan diagnostiserades Ulrika Persson med äggstockscancer och fyra månader senare kom beskedet att cancern är obotlig. Det skapade initialt en nattsvart ångest hos Ulrika, men så småningom också halvtokiga samtal om vår olust att prata om just döden och begravningar, tillsammans med vännen Malin Nordström.

En livs- och dödsviktig bok

Vännerna konstaterade snabbt att de aldrig förut pratat om begravningar, varken med varandra eller med sina respektive familjer. Eller jo, de hade pratat om sin mammas respektive pappas begravningar, men först när de verkligen tvingats till det och då är det bara svårt, jobbigt och oändligt sorgligt. Tillsammans konstaterade Ulrika och Malin att det här måste ändras. När de började bolla sina idéer med familj och vänner, möttes de av dels av ett omedelbart intresse men också personliga historier, roliga idéer och väldigt många skratt.

- Det är ju superkonstigt egentligen, säger Ulrika, att vi på allvar går omkring och låtsas vara odödliga,    trots att det enda vi vet med säkerhet är att vi inte är det. Varför har vi så svårt att prata om "livet    efter döden" så att säga?

- Till och med jag, fortsätter Malin som sedan länge vet exakt hur jag vill ha min begravning, har aldrig    skrivit ner eller pratat med någon om mina tankar. Men nu har våra samtal tagit oss från ingenstans     till en hel bok, och det känns självklart att jag inte kan förstå varför ingen skrivit den för längesen?

Ulrika Persson och Malin Nordström finns tillgängliga för intervju (i Stockholm) redan nu, kontakta oss för mer information och bilder.

Med förhoppning om stort intresse för ett viktigt och spännande ämne!

Malin Nordström: malin.nordstrom@comhem.se 0708-23 59 56

Ulrika Persson: Ulpe123@gmail.com 0760-30 49 85