Onda planer och galna rykten i fjärde äventyret med vikingaflickan Siri

Onda planer och galna rykten i fjärde äventyret med vikingaflickan Siri

Siris äventyr är för åldern 9 -12 år. Böckerna tjänar både som ett spännande multimodalt läsmaterial, och som ett sätt att väcka intresse för europeisk historia i allmänhet, och vikingatiden i synnerhet. Historierna berättas med stor humor och spänning, något för både vuxna och barn.

I fjärde albumet är Siri och hennes vän Zack tillbaka i Konstantinopel. Den här gången har Kejsaren en ny rådgivare som ruvar på ondskefulla planer. Men det finns inget som stoppar Siri. Med god självkänsla, listighet och vän med stadens minsta invånare lyckas hon bemästra de mest fasansfulla skurkar.

I Turkiet ges böckerna ut av Yapi Kredi Förlag. Sedan i somras finns även en digital utställning där Siri är guide Nordic Tales Byzantine Paths, nordictalesbyzantinepaths.ku.edu.tr

Utställningen lanserades vid ett internationellt forskarsymposium i Venedig, och har rönt stor uppmärksamhet bland forskare, barn och ungdom. Den är framtagen av Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul, och projektet har varit mycket givande. Patric Nyström och Per Demervall har varit inbjudna till flera symposium i Istanbul och Ankara för att delta i Workshops för barn, föreläsningar på universitet, och för forskare på konsulatet i Istanbul.

Kejsaren skatt ”en läsupplevelse för alla åldrar. Inte minst lyckas den förmedla en historia om medeltida kulturmöten som borde höras oftare i vår tid” Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul

Mimers gåta "En spännande berättelse med humor och underbara bilder. Boken kan med stor behållning läsas av både barn och vuxna. Massor av fakta om vikingatiden och Birka finns insprängt - en dröm för föräldrar som gärna vill att barnen ska lära sig samtidigt." Birka - Hovgårdens gille

Hövdingen Fångar ”en air av Goscinny och Uderzos Asterix-album: det är kvickt, lekfullt och mycket spännande! Ett utmärkt sätt att lära sig om såväl Frankrikes som Sveriges Kulturhistoria.”

Franska institutet i Sverige

För mer information och bildmaterial:

www.demervall.se

www.facebook.com/Siritheviking

www.instagram.com/demervall_nystrom_siri

www.youtube.com/@sirisaventyravpatricnystro5165

Om upphovsmännen

Patric Nyström har tidigare skrivit manus till Bamse och Mumintrollet. Per Demervall är en veteran inom seriemediet med en bred publicering. Allt från Strindbergs Röda rummet till Jönssonligan. Han har även illustrerat ett antal barnböcker, bland annat Teddybjörnen Fredriksson av Lars Berghagen och böckerna om Nicke och Nilla av Niclas Wahlgren, samt är mannen bakom artistpresentationerna till Melodifestivalen 2010. Tillsammans har Patric och Per, förutom äventyren om Siri, skapat barnböckerna om tvillingarna Lisa och Max, Hegas förlag.

Patric Nyström, 0709 -494 542, eller patric@patricnystrom.se

Per Demervall, 0733 -421 908, eller per@demervall.se

Stevali Bokförlag AB är ett allmänutgivande bokförlag inom skönlitteratur, fakta, historia, musik, hobbyböcker och barnböcker. Förlaget ger ut böcker i både fysiskt och digitalt format under tre namn: Stevali Fakta,  Stevali Barn och Stevali Skön.

Stevali Försäljning & Marknad AB hjälper förlag med deras försäljningsarbete och är ett stöd i utgivningsfrågor som exempelvis
prissättning, titlar och format. Under årens lopp har vi jobbat med en stor bredd av olika genrer, författare och företag.